ul. Staszica 2, 65-175 Zielona Góra tel. (068) 452-51-00 e-mail: sekretariat@zseis.zgora.pl |
„Szkoła winna być kuźnicą, gdzie wykuwają się najświętsze hasła, przepływać winno przez nią wszystko, co daje życie – ona najgłośniej wołać winna o prawa człowieka, piętnować najśmielej i najbezwzględniej to, co jest w niej zabagnionego. A uczynić to może tylko szkoła nie reperowana, sztukowana i odświeżana, a szkoła z gruntu inna.”
Podstawy prawne:
- Konstytucja Rzeczpospolitej (art.48 ust.1, art.53 ust.3, art. 70 ust.1, art.72 ust1)
- Konwencja o Prawach Dziecka (art. 18, 1-3)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, (art.1 ust. 1, 2, 4, 5, 11, 15; art.5 ust.7 pkt 4; art.22 ust.2 pkt 4; art.33 ust.1,3)
- Karta nauczyciela (art. 6)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Statut Zespołu Szkół Elektronicznych i Samochodowych w Zielonej Górze.
Program został opracowany przez Zespół powołany decyzją Rady Pedagogicznej.
W programie na rok 2010/2011 uwzględniono założenia rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”. Zgodnie z założeniami tego programu szkoła ma być miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla młodzieży, a zmiana relacji między uczniami, rodzicami oraz nauczycielami najskuteczniejszą metodą przeciwdziałania agresji oraz przemocy w szkole.
Program kładzie szczególny nacisk na doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców, a także budowanie klimatu współpracy oraz szacunku i zaufania do szkoły. Szkoła ma wspierać rodzinę w jej funkcji wychowawczej. Młodzież potrzebuje dorosłych, którzy nauczą ich być ludźmi odpowiedzialnymi, otwartymi na innych, potrafiącymi porozumiewać się bez przemocy i konstruktywnie rozwiązywać konflikty.
Program Wychowawczy szkoły:
- Podstawowe założenia pracy wychowawczej
- Cele wychowawcze
- Zadania szkoły
- Metody pracy
- Harmonogram działań
- Sposób ewaluacji
1.PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PRACY WYCHOWAWCZEJ
- Szkoła kształtuje system moralnych wartości człowieka, zapewnia uczniom możliwość pełnego rozwoju intelektualnego i psychofizycznego w warunkach poszanowania godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Każdy członek społeczności szkolnej, świadomie wstępując do niej, decyduje się na jej współtworzenie, będąc odpowiedzialnym za dokonywane wybory.
- Podstawowym prawem i obowiązkiem w szkole jest nauka, uczestniczenie
w zajęciach i zdobywanie jak najwyższych kwalifikacji zawodowych. - Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami, oddziałując na młodzież swoją osobowością i postawą.
- Szkoła przygotowuje do samodzielnego podejmowania zadań w życiu społecznym
i publicznym, pozostawiając uczniom pełną swobodę wyborów politycznych
i światopoglądowych. - Szkoła przygotowuje do prawidłowego funkcjonowania w życiu rodzinnym oraz tworzenia zdrowych środowisk życia, pracy i odpoczynku.
- Celem społeczności szkolnej jest wszechstronna pomoc wychowankowi w osiąganiu dojrzałej osobowości. Wszystkie działania wychowawcze winny służyć kształtowaniu
i wypracowywaniu przez ucznia harmonii jego sfery fizycznej, intelektualnej
i duchowej.
Cele i zadania
realizowane w ramach
PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Zespołu Szkół Elektronicznych
i Samochodowych
w Zielonej Górze
|
o wygląd pomieszczeń szkoły.
z postanowieniami Statutu Szkoły.
o posługiwanie się poprawną polszczyzną.
|
Lekcje wychowawcze - kształtowanie kulturalnej postawy wobec otoczenia. Lekcje przedmiotowe. Pogadanki. Warsztaty. Imprezy przygotowywane przez uczniów. Lekcje wychowawcze - kształtowanie kultury osobistej ucznia. Lekcje przedmiotowe. Spotkania Olimpiady humanistyczne. Warsztaty, lekcje wychowawcze. komisje wychowawcze. |
Wychowawcy Wszyscy pracownicy szkoły Wychowawcy Wychowawcy Nauczyciele poloniści Wychowawcy |
Cały rok szkolny |
Tolerancja i szacunek wobec ludzi o odmiennych poglądach, wobec różnych narodów, ras, wobec wyznawców różnych religii oraz światopoglądów. |
Dążenie do wspólnej refleksji na temat problemów współczesnego świata i wdrażanie do twórczego zaangażowania w przemianę niesprawiedliwej rzeczywistości oraz poprawę losu innych ludzi.
i regionu, szacunek do pracy i nauki. |
Lekcje wychowawcze. Lekcje języka polskiego, historii, WOS, religii - umożliwiające uczniom swobodę wypowiadania własnych przekonań oraz poglądów. Pogadanki, warsztaty. Akcja krwiodawstwa. Szkolny wolontariat. Udział uczniów w pracach Samorządu szkolnego. Lekcje wychowawcze. Warsztaty dotyczące wychowania obywatelskiego. |
Wychowawcy Pedagog szkolny Opiekun Samorządu szkolnego |
Cały rok |
Przygotowanie do odpowiedzialności za losy kraju, regionu, szacunek do pracy i nauki. |
i regionu.
Poznawanie tradycji szkoły, patrona szkoły |
Udział w pracach społecznych. Akcja „Sprzątanie świata”. Spotkania z przedstawicielami władz miasta, policji. Spotkania Udział uczniów w przygotowywaniu uroczystości szkolnych. Ślubowanie klas pierwszych. Rozwijanie tradycji szkoły. |
Nauczyciele Dyr. ds. wych. Nauczyciele |
Cały rok wrzesień |
Szacunek do Ojczyzny, poznawanie jej historii, tradycji, kultury oraz troska o utrzymanie i pomnażanie tego dziedzictwa. |
|
Uwzględnianie w patronatach klasowych rocznic (rocznica odzyskania niepodległości, uchwalenie Konstytucji 3 Maja); Lekcje wychowawcze. Wyjścia do teatru, kina, uczestnictwo w imprezach kulturalnych. Tematyka lekcji języka polskiego, historii, WOS. Opieka nad miejscami pamięci narodowej. Wycieczki krajoznawcze (zwiedzanie muzeów, miejsc pamięci narodowej, poznawanie tradycji regionu); Działalność szczepu „Korczakowców”. |
Wychowawcy Wychowawcy |
Cały rok
|
Odpowiedzialność za drugiego człowieka. |
Pomoc uczniom klas pierwszych w adaptacji w nowym środowisku. Rozpoznanie sytuacji uczniów klas pierwszych (opinie, sytuacja materialna, zdrowotna). |
Lekcje wychowawcze. Wolontariat. Powołanie komisji wychowawczej Lekcje integracyjne. Ślubowanie klas pierwszych. Spotkania z rodzicami klas pierwszych.Zapoznanie uczniów z nową szkołą. Analiza dokumentów. Dofinansowanie do obiadów. Stypendia szkolne. |
Pedagog, Pedagog szkolny, Nauczyciele Wychowawcy Pedagog szkolny |
Cały rok Wrzesień Cały rok |
Dążenie do budowania więzi między pokoleniami (uczeń-nauczyciel, dzieci-rodzice). |
w procesie wychowywania dzieci. Kształtowanie pozytywnych relacji między rówieśnikami. |
Lekcje wychowawcze. Wycieczki klasowe, grupowe, międzyklasowe. Klasowe spotkania np. urodzinowe, wigilijne. Spotkania z rodzicami. Pedagogizacja rodziców. Spotkania rodziców z pracownikami PPP, pracownikami socjalnymi, pedagogiem szkolnym, dyr. ds. wych. Imprezy klasowe i międzyklasowe. Udział uczniów w przygotowaniu uroczystości szkolnych, np. pożegnania klas maturalnych, klas ZSZ, otrzęsin uczniów klas pierwszych. Udział uczniów w organizacji połowinek, studniówki. |
Wychowawcy Wychowawcy |
Cały rok |
Troska o powierzony sprzęt i inne dobra szkolne. |
Wyrabianie nawyku utrzymywania ładu, czystości i porządku na terenie szkoły i poza nią. |
Lekcje wychowawcze. Rozliczanie szkód powstałych w wyniku: zagubienia, zniszczenia mienia szkolnego. Troska opiekunów sal oraz wychowanków o wystrój gabinetów oraz dekorację korytarzy szkolnych. Dyżury nauczycieli na korytarzach podczas przerw. Dbałość |
Wychowawcy Dyrektor |
Cały rok |
Zdolność do samodzielnego myślenia oraz kształtowanie pożądanych postaw młodzieży - uczciwość, rzetelność, bezinteresowność, ofiarność itp. |
z Regulaminem Szkoły, Statutem Szkoły, z ich prawami i obowiązkami.
Udział uzcniów w akcjach promujących szkołę, np. Dni Otwartych Drzwi |
Praca w samorządzie klasowym, szkolnym, gazetce szkolnej. Udział przedstawicieli społeczności uczniowskiej w pracach Oświatowej Rady Młodzieżowej. Przygotowanie „Dni otwartych szkoły”. Lekcje wychowawcze. Lekcje WOS, przedsiębiorczości Opracowanie programu wycieczek klasowych. Opracowanie Organizowanie imprez typu „Dzień Wiosny”. Udział w akcjach charytatywnych. Pomoc koleżeńska. Oddawanie krwi w szkole i stacji HDK. |
Opiekun samorządu szkolnego Wychowawcy Wychowawcy |
Cały rok Kilka razy Cały rok |
Odporność na negatywny wpływ zjawisk patologicznych. |
i profilaktyka uzależnień.
o zdrowie fizyczne.
i fizycznymi). Pomoc uczniom z trudnościami w nauce. |
Lekcje wychowawcze. Gromadzenie i udostępnianie w bibliotece szkolnej opracowań związanych z tematyką społeczną. Gromadzenie i udostępnianie w czytelni szkolnej filmów dostosowanych do wymaganej tematyki. Organizowanie spotkań z pedagogami szkolnymi, przedstawicielami poradni uzależnień, przedstawicielami policji. Spotkania Zajęcia sportowe. Propagowanie turystyki. Akcje antynikotynowe, antyalkoholowe. Profilaktyka uzależnień. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną, Poradnią Antyalkoholową, Opieką społeczną itp. Konsultacje |
Wychowawcy Nauczyciele Nauczyciele-bibliotekarze Wychowawcy Nauczyciele Nauczyciele-bibliotekarze Pielęgniarka szkolna Nauczyciele WF |
Cały rok |
Nabycie kompetencji i profesjonalizmu na rynku pracy. |
z możliwością dalszego kształcenia się.
z możliwością podjęcia pierwszej pracy.
w praktyce. |
Lekcje wychowawcze. Lekcje przedsiębiorczości. Lekcje WOS, lekcje historii. Konkursy. Olimpiady. Organizowanie spotkańz pedagogami szkolnymi, pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy, Doradcami Zawodowymi. Udział w akcji „Dni otwartych na uczelniach”. Wycieczki do zakładów pracy. Działalność Szkolnego Punktu Doradztwa Zawodowego |
Wychowawcy Nauczyciele Nauczyciele Nauczyciele Wychowawcy |
Cały rok pierwsze półrocze |
Ostatnio zmodyfikowany: 2024-10-16 11:34:30