Portal fizyczny ZSEiS |
Fizyka: Konkursy: Materiały:
Info:
Dzisiaj jest: Ciekawe linki:
|
Scenariusz lekcji przeprowadzonej w ramach integracji
Temat: Badanie ruchu jednostajnie przyspieszonego z wykorzystaniem
programu
Cele lekcji:
-->
Dydaktyczny: uczeń potrafi zbadać i przeanalizować zależność prędkości
-->
Kształcący: rozbudzenie w uczniu świadomości możliwości wykorzystania
-->
Wychowawczy: pokazanie uczniowi zasadności gromadzenia wiedzy
Przed przystąpieniem do pracy z programem zapoznajemy uczniów z następującymi zagadnieniami teoretycznymi. 1. Co to jest równia
pochyła i jakie siły działają na ciało na niej umieszczone.
Uwaga: Zajęcia obejmują dwie jednostki lekcyjne. Uczniowie posiadają podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera.
Instrukcja badania ruchu jednostajnie przyspieszonego za pomocą programu komputerowego M-09 równia pochyła.
Zapoznanie się ze schematem układu pomiarowego.
Przebieg ćwiczenia: --> Zmierz długość równi l oraz odległości między poszczególnymi czujnikami (l1 l2 l3). --> Uruchom program równia. --> Ustaw kulkę na równi pochyłej powyżej punktu T1.
--> Trzymając
kulkę opuść ją po równi, aż do punktu T1 (zapali się czerwona
-->
Cofnij kulkę do momentu zgaszenia diody (jest to dokładnie próg zadziałania --> Puść delikatnie kulkę, tak aby nie nadać jej prędkości początkowej.
--> Po
przejechaniu przez kulkę całej równi odczytaj kolejno wyniki naciskając --> Dokonaj pomiaru dla trzech różnych wysokości równi.
Zapisz wyniki w tabelce poniżej.
T1, T2, T3 - czas przelotu kulki miedzy kolejnymi czujnikami.
Narysuj
zależność prędkości od czasu dla poszczególnych ustawień równi.
|
|
Copyright © 2004/2005 by Renata Kmiećkowiak |