ul. Staszica 2, 65-175 Zielona Góra tel. (068) 452-51-00 e-mail: sekretariat@zseis.zgora.pl |
PROCEDURY BEZPIECZNEGO POBYTU UCZNIA w roku szk. 2021/22
W CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO ELEKTRONIK W ZIELONEJ GÓRZE
ZGODNIE Z WYTYCZNYMI DLA PUBLICZNYCH I NIEPUBLICZNYCH SZKÓŁ I PLACÓWEK
Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia zakażeniem COVID-19
PROCEDURA w CKZiU Nr 2 Elektronik w Zielonej Górze
w sprawie sposobu organizacji działalności szkoły
w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych wynikających z epidemii COVID-19
W związku ze szczególną sytuacją spowodowaną epidemią koronawirusa i potrzebą ograniczenia funkcjonowania szkoły
Na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 11.01.2017 r. poz. 59),
- Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, 1818 i 2197),
- Rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem izwalczaniem COVID-19.
- Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie wsprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wzwiązku zzapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
- Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań wokresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wzwiązku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
W celu zapewnienia właściwego skutecznego funkcjonowania szkoły w tym okresie wprowadzam i zobowiązuję wszystkich pracowników szkoły do przestrzegania następujących zasad organizacji i pracy szkoły.
I. Organizacja nauczania na odległość tzw. e-learningu i sposób komunikacji.
1. Wszyscy nauczyciele pozostają w ciągłej gotowości do pracy.
2. Przekazywanie informacji nauczycielom odbywa się przez e-dziennik, służbową pocztę elektroniczną lub telefonicznie lub innymi środkami komunikacji.
3. Przekazywanie informacji uczniom i ich rodzicom odbywa się przez e-dziennik, pocztę elektroniczną, kanałami on-line (np. discord) lub telefonicznie.
4. Informacje dotyczące zasad funkcjonowania szkoły przekazuje dyrektor lub wicedyrektorzy.
5. Informacje dotyczące realizacji zajęć podczas nauczania na odległość przekazuje uczniom lub ich rodzicom wychowawca i nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
6. Nauczanie na odległość odbywa się zgodnie z planem.
- Zasady współpracy wychowawcy i nauczyciela przedmiotu z uczniami i ich rodzicami w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły.
1. Nauczanie na odległość koordynuje i nadzoruje wychowawca klasy.
2. Wychowawca pozostaje w kontakcie z innymi nauczycielami uczącymi w danej klasie i interweniuje w przypadku niewywiązywania się ucznia ze swoich obowiązków.
3. Nauczyciel przedmiotu informuje uczniów i/lub rodziców o dostępie do materiałów zamieszczonych on-line, o zadanych pracach i terminie ich wykonania, o terminie lekcji on-line.
4. Zajęcia z nauczycielem prowadzone zdalnie, nie mogą być nagrywane bez jego zgody.
5. W przypadku wystąpienia trudności w kontakcie z uczniem nauczyciel informuje o tym fakcie poprzez dziennik elektroniczny rodziców lub opiekunów, w następnej kolejności wychowawcę klasy.
6. Wychowawca klasy kontaktuje się z rodzicami lub opiekunami, a przypadku dalszego braku kontaktu informuje o tym fakcie dyrekcję szkoły.
III. Obowiązki pedagoga i psychologa szkolnego w trakcie prowadzenia nauczania zdalnego
Pedagog/psycholog szkolny ma obowiązek:
1. ustalenia form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami i poinformowania o tym fakcie dyrektora szkoły, w tym ustalenie godzin dyżuru telefonicznego lub innego środka komunikacji dla uczniów i rodziców,
2. świadczenia zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:
a. otoczenia opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią koronawirusa,
b. inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
c. minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania nauczania zdalnego,
d. otoczenia opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
e. udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego,
3. wspomagania nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego.
- Tygodniowy zakres treści nauczania w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły .
- Nauczanie na odległość odbywa się zgodnie z obowiązującym planem.
- Czas jednostki lekcyjnej pozostaje bez zmian - 45 minut.
- Nauczyciel przedmiotu przygotowuje treści nauczania na dany tydzień zgodnie z przyznaną ilością godzin z danego przedmiotu z uwzględnieniem:
- równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
- łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć.
- Terminy wykonania zadań oraz sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów powinny być zgodne z tygodniowym planem zajęć, z podaniem terminu realizacji.
- Nauczyciele prowadzą zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w trybie nauczania na odległość. W każdym przypadku do dyspozycji ucznia jest pedagog i psycholog.
- Nauczyciele, którym przydzielono zajęcia w ramach nauczania indywidualnego, prowadzą je zdalnie i dokumentują w dzienniku elektronicznym i tradycyjnym /zgodnie z zasadami obowiązującymi w szkole/.
- Program nauczania może ulec modyfikacji w taki sposób, że część kształcenia przewidzianego do realizacji w klasach programowo wyższych może być zrealizowana w roku szkolnym 2019/2020 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, jeżeli dotychczas nabyta przez uczniów wiedza i umiejętności na to pozwalają, a część kształcenia niemożliwa do realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik lub innego sposobu kształcenia może być zrealizowana w klasach programowo wyższych w następnych latach szkolnych.
- Sposoby monitorowania postępów uczniów, weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, informowanie uczniów/rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych ocenach.
- Nauczyciele na bieżąco informują uczniów/rodziców o postępach w nauce i otrzymanych ocenach.
- W przypadku, gdy uczeń nie realizuje zadań, nauczyciel przedmiotu informuje wychowawcę klasy.
- Wychowawca klasy ma obowiązek kontaktu z uczniem/rodzicem przez e-dziennik mailowo lub telefonicznie w celu wyjaśnienia sytuacji.
- W przypadku dalszego braku kontaktu z uczniem wychowawca informuje o tym fakcie dyrekcję szkoły, która podejmuje dalsze działania.
- Warunki i sposoby przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz sprawdzianu wiadomości i umiejętności.
- Egzamin klasyfikacyjny oraz sprawdzian wiadomości i umiejętności odbywają się w oparciu o zapisy Statutu .
- Sposoby przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego oraz sprawdzianu wiadomości i umiejętności:
- on-line w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.
- w szkole - na wniosek ucznia lub nauczyciela, z zachowaniem procedur bezpieczeństwa.
- Warunki i sposoby ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny.
- Nauczyciel ustala ocenę z zachowania zgodnie z zapisami Statutu.
- Uczeń, który ma zastrzeżenia co do wystawionej oceny z zachowania, składa je na piśmie do dyrektora szkoły za pomocą poczty elektronicznej po uprzednim kontakcie ze szkołą.
- Dyrektor szkoły:
- sprawdza, czy wychowawca zachował procedury przewidziane w Statucie przeprowadza rozmowę z uczniem i wychowawcą (za pomocą telefonu lub innego dostępnego komunikatora)
- ustala ostateczną ocenę z zachowania.
- Sposób dokumentowania realizacji zadań w okresie zdalnego nauczania.
- Nauczyciele prowadzą dokumentację procesu nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami wykorzystując do tego e-dziennik . Uonet+ Vulcan
- Wszyscy nauczyciele wpisują lekcje do dziennika elektronicznego zgodnie z obowiązującym planem lekcji.
- Obecność uczniów jest rejestrowana w dzienniku:
- po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia przez ucznia materiałów z danego tematu (przez e-dziennik - w danym dniu),
- po sprawdzeniu obecności w przypadku lekcji prowadzonej w czasie rzeczywistym on-line,
- lub inny sposób wybrany przez nauczyciela,
- jeżeli materiały przekazywane przez nauczycieli nie zostaną zweryfikowane przez ucznia (brak odesłania zadania, notatki, itp.) uczeń musi usprawiedliwić swoją nieobecność,
- nieobecności i brak kontaktu w lekcjach może skutkować wystawieniem oceny niedostatecznej oraz brakiem promocji do klasy następnej.
- Bibliotekarze i pedagodzy wypełniają swoje dzienniki.
- Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć.
- W okresie prowadzenia kształcenia na odległość zajęcia prowadzone są zgodnie z wyborem nauczyciela:
b. wsipnet.pl
c. Office 365
d. Messenger
e. Eduelo
f. Khan Academy
g. z wykorzystaniem Dysku Google
h. kanały Discorda
i. poprzez Google Classroom
j. poprzez Google Hangouts
k. z wykorzystaniem dostępnych komunikatorów
l. z wykorzystaniem innych dostępnych narzędzi.
- Materiały wykorzystywane podczas nauczania na odległość:
- materiały przygotowane bądź wskazane przez nauczyciela
- materiały rekomendowane przez MEN (https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna)
- materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii.
- Konsultacje dla uczniów i rodziców
- Konsultacje dla uczniów i rodziców odbywają się przez:
- e-dziennik lub pocztę elektroniczną
- telefonicznie - tylko w przypadku, gdy nauczyciel udostępni swój prywatny numer telefonu
- komunikatory i narzędzia wykorzystywane do prowadzenia zajęć.
- Uczeń lub rodzic może skontaktować się ze szkołą telefonicznie lub mailem - dane kontaktowe na stronie szkoły.
- Obowiązuje harmonogram konsultacji zamieszczony na stronie szkoły.
- Podczas konsultacji prowadzonych z wykorzystaniem komunikatora obowiązuje zakaz nagrywania wypowiedzi bez zgody jej autora.
- Zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego prowadzi się:
- z teoretycznych przedmiotów zawodowych
- z zajęć praktycznych - wyłącznie w zakresie, w jakim z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.
- Program nauczania zawodu może ulec modyfikacji w taki sposób, że część kształcenia przewidzianego do realizacji w klasach programowo wyższych może być zrealizowana w roku szkolnym 2019/2020 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, jeżeli dotychczas nabyte przez uczniów wiedza i umiejętności na to pozwalają, a część kształcenia niemożliwa do realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik lub innego sposobu kształcenia może być zrealizowana w klasach programowo wyższych w następnych latach szkolnych.
- W przypadku praktyk zawodowych, zaplanowanych do zrealizowania w okresie, w którym realizowane jest nauczanie na odległość, praktyki realizuje się do końca roku szkolnego 2019/2020.
- W uzasadnionych przypadkach praktyka zawodowa może być zrealizowana w kolejnym roku szkolnym.
We wszystkich sprawach, które nie zostały objęte procedurą, decyzję, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, podejmuje dyrektor szkoły.
Dyrektor
Stanisław Rogulski
Ostatnio zmodyfikowany: 2021-08-25 08:42:33