1. Kim jest Rzecznik Praw Ucznia?
Rzecznik Praw Ucznia to nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską w drodze tajnego głosowania. Powołany jest on do:
• przeciwdziałania łamaniu praw ucznia określonych w Statucie Szkoły oraz praw dziecka zawartych m.in. w Konstytucji RP, Konwencji o Prawach Dziecka
• podejmowania działań na rzecz zapewnienia uczniom warunków do harmonijnego rozwoju oraz poszanowania ich godności
• informowania uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia
• reprezentowania interesów uczniów przed Radą Pedagogiczną oraz Dyrekcją szkoły
• podejmowania interwencji w razie naruszenia podstawowych praw ucznia oraz rozwiązywania spraw spornych
2. W jakich sytuacjach należy zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?
Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w prawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego ucznia, ale także całego zespołu - grupy uczniów, nawet całej klasy.
3. Jaki jest tryb postępowania w sytuacjach problemowych?
Jeżeli wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne, uczeń może poprosić o pomoc Rzecznika Praw Ucznia, który, po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, będzie dążył do rozwiązania problemowej sytuacji.
Rzecznik będzie pełnił funkcję mediacyjną między stronami w konflikcie, a spory będą rozwiązywane na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania. W przypadku braku rozstrzygnięcia kwestii spornej decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.
4. O czym jeszcze uczeń powinien wiedzieć?
Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły oraz inne akty prawne dotyczące praw ucznia
|