Przedmiotowy System Oceniania
Przedmiotowy
System Oceniania został opracowany na podstawie
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Klasyfikowania i Promowania
Uczniów zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 21 marca 2001 r. z późniejszymi zmianami.
Dokument ten jest udostępniony do wglądu ucznia i jego rodziców
w gabinecie zastępców dyrektora i w gabinetach matematycznych.
Ocenianie przedmiotowe osiągnięć edukacyjnych polega na
rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów ucznia w
opanowaniu przez niego wiadomości i umiejętności w stosunku do
wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania
matematyki.
Ocenianie przedmiotowe ma na celu :
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom ) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Ocenianie przedmiotowe obejmuje :
- formułowanie przez nauczyciela wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów ),
- bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie,
- ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego oraz warunków ich poprawiania ( w przypadku oceny negatywnej ).
Nauczyciel matematyki na początku roku szkolnego ( do 20.09. )
jest zobowiązany do poinformowania uczniów o wymaganiach
edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania
oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
Oceny są jawne
zarówno dla ucznia jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów).
Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów )
nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
Ocena pracy ucznia i jego postępów w nauce jest ciągła i
systematyczna.
Oceny cząstkowe, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne
ustala się według skali :
- celujący – symbol cyfrowy 6,
- bardzo dobry – symbol cyfrowy 5,
- dobry - symbol cyfrowy 4,
- dostateczny – symbol cyfrowy 3,
- dopuszczający – symbol cyfrowy 2,
- niedostateczny – symbol cyfrowy 1.
Przy ocenach cząstkowych i śródrocznych dopuszcza się stosowanie
znaku plus ( + ) lub minus ( - ).
Minimalna liczba ocen uzyskanych przez ucznia w semestrze wynosi
4.
Uczeń ma prawo do zgłoszenia na początku lekcji raz w semestrze
nieprzygotowania do lekcji. W dzienniku lekcyjnym zostanie to
odnotowane skrótem Np. w przypadku niewykorzystania forma ta nie
przechodzi na drugi semestr.
Nauczyciel sprawdza poziom wiadomości i umiejętności ucznia
stosując różne formy, zarówno ustne, jak i pisemne. Są to :
- praca kontrolna (obejmuje materiał z działu lub działów, ocena w dzienniku w kolumnie Pk),
- sprawdzian (obejmuje materiał z części działu, ocena w dzienniku w kolumnie S),
- kartkówka (obejmuje ostatni temat lekcji lub zadanie domowe, ocena w dzienniku w kolumnie K),
- wypowiedź ustna (obejmuje trzy ostatnie – różne tematy lekcji, ocena w dzienniku w kolumnie O),
- zadanie domowe (ocena w dzienniku w kolumnie Zd).
Hierarchię ważności form ustala się następująco :
- najważniejsze są oceny z prac kontrolnych (kolor czerwony),
- drugie, co do ważności, są oceny ze sprawdzianów (kolor zielony),
- trzecie, co do ważności, są oceny z kartkówek lub równorzędnie z odpowiedzi (kolor niebieski lub czarny),
- na końcu są oceny z zadań domowych (kolor niebieski lub czarny).
Wszelkie formy pisemne oceniane są według następującej skali
procentowej :
100 % celujący
91 % - 99 % bardzo dobry
76 % - 90 % dobry
51 % - 75 % dostateczny
31 % - 50 % dopuszczający
0 % - 30 % niedostateczny.
Prace kontrolne i sprawdziany powinny być zapowiadane
przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem wraz z podaniem zakresu
materiału, który obejmują. Kartkówki nie są zapowiadane.
Sprawdzone i ocenione prace pisemne otrzymuje uczeń do wglądu w
obecności nauczyciela, w terminie do dwóch tygodni od dnia
napisania. Uczeń może poprawić (tylko raz) ocenę z pracy
kontrolnej lub sprawdzianu w terminie i w formie ustalonych
przez nauczyciela. Z prawa tego wykluczeni są uczniowie, którzy
„ ściągali „ lub opuścili lekcję bez usprawiedliwienia.
Na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel udostępnia
do wglądu w swojej obecności pisemne prace ucznia.
Prace pisemne są archiwizowane przez nauczyciela do końca
bieżącego roku szkolnego.
Przy ustalaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych i
formułowaniu oceny nauczyciel przyjmuje następujące kryteria :
-celujący – wiedza i umiejętności ucznia w pełni odpowiadają najwyższemu poziomowi osiągnięć edukacyjnych przewidzianych programem realizowanym przez nauczyciela, uczeń samodzielnie interpretuje i wyjaśnia problemy i procesy, wykorzystuje różne źródła informacji oraz wiedzę z różnych dziedzin nauki, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, pracuje z dużym zaangażowaniem systematycznie na każdej lekcji i w domu, wykazuje się inwencją twórczą, biegle posługuje się zdobytą wiedzą, proponuje rozwiązania nietypowe, wykonuje wszystkie zadania terminowo, łącznie z zaległymi wynikającymi z jego ewentualnej nieobecności, chętnie podejmuje się prac dodatkowych,
-bardzo dobry – wiedza i umiejętności ucznia z niewielkimi wyjątkami odpowiadają najwyższemu poziomowi osiągnięć edukacyjnych, ewentualne niepowodzenia są sporadyczne, uczeń wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu zadań nietypowych, problemowych o znacznym stopniu trudności, pracuje systematycznie z zaangażowaniem na lekcji i w domu, wykonuje zadania zaległe , posiada umiejętność dokonywania i uzasadniania uogólnień, charakteryzuje się sumiennością, samodyscypliną i samodzielnością,
-dobry – wiedza i umiejętności ucznia nie w pełni odpowiadają najwyższemu poziomowi osiągnięć edukacyjnych, ale wystarczają, by z powodzeniem opanować następne treści edukacyjne, uczeń pracuje systematycznie na lekcji i w domu, poprawnie stosuje wiadomości i rozwiązuje nietypowe zadania teoretyczne lub praktyczne, dostrzega zależności przyczynowo – skutkowe, wykazuje się aktywnością na lekcjach, samodzielnością i samodyscypliną,
-dostateczny – wiedza i umiejętności ucznia odpowiadają podstawowemu zakresowi wymagań i wystarczają do opanowania dalszych treści na poziomie podstawowym, mogą nastąpić trudności w przyswajaniu treści wykraczających ponad ten poziom, uczeń potrafi zastosować wiadomości zdobyte na zajęciach w sytuacjach typowych i rozwiązywać zadania według podanego wzorca,
-dopuszczający – wiedza i umiejętności ucznia są nieco powyżej poziomu podstawowych wymagań edukacyjnych przewidzianych programem, co utrudnia, ale nie uniemożliwia opanowania kolejnych treści, uczeń przejawia chęć współpracy i przy pomocy nauczyciela potrafi rozwiązać proste zadania,
-niedostateczny – wiedza i umiejętności ucznia są zdecydowanie poniżej poziomu podstawowych wymagań określonych w realizowanym programie, nie jest zatem możliwe dalsze przyswajanie wiedzy, uczeń jest bierny na lekcji, nie pracuje w domu, nie rozumie prostych poleceń, nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi odtworzyć fragmentarycznie wiedzy, nie rozwiązuje zadań o niewielkim stopniu trudności.
Klasyfikację przeprowadza się dwa razy w roku szkolnym : na
koniec pierwszego semestru – klasyfikację śródroczną, a na
koniec drugiego semestru – końcoworoczną. Ocena klasyfikacyjna
(śródroczna i końcoworoczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen
cząstkowych. Przy jej ustalaniu nauczyciel powinien uwzględnić
rangę poszczególnych form oceniania (hierarchię ważności
ocen).Ocena końcowa polega na podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i nie może uwzględniać
wyników z poprzednich lat.
Uczeń, który otrzymał śródroczną ocenę niedostateczną
zobowiązany jest do zaliczenia tresci programowych w ciągu
miesiąca po rozpoczęciu nowego semestru.
Lider Zespołu
Przedmiotowego Matematyki
mgr Beata Tera
![]() |
|
![]() |
Przedmiotowy System Oceniania.doc |
Zielona Góra | lubuskie | O stronie | ZSEiS |