Przedmiotowy System Oceniania

Przedmiotowy System Oceniania został opracowany na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Klasyfikowania i Promowania Uczniów zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. z późniejszymi zmianami.

Dokument ten jest udostępniony do wglądu ucznia i jego rodziców w gabinecie zastępców dyrektora i w gabinetach matematycznych.

Ocenianie przedmiotowe osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów ucznia w opanowaniu przez niego wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania matematyki.
Ocenianie przedmiotowe ma na celu :


- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom ) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Ocenianie przedmiotowe obejmuje :
- formułowanie przez nauczyciela wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów ),
- bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie,
- ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego oraz warunków ich poprawiania ( w przypadku oceny negatywnej ).

 
Nauczyciel matematyki na początku roku szkolnego ( do 20.09. ) jest zobowiązany do poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.

Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów).
Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
Ocena pracy ucznia i jego postępów w nauce jest ciągła i systematyczna.
Oceny cząstkowe, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się według skali :


- celujący – symbol cyfrowy 6,
- bardzo dobry – symbol cyfrowy 5,
- dobry - symbol cyfrowy 4,
- dostateczny – symbol cyfrowy 3,
- dopuszczający – symbol cyfrowy 2,
- niedostateczny – symbol cyfrowy 1.


Przy ocenach cząstkowych i śródrocznych dopuszcza się stosowanie znaku plus ( + ) lub minus ( - ).
Minimalna liczba ocen uzyskanych przez ucznia w semestrze wynosi 4.
Uczeń ma prawo do zgłoszenia na początku lekcji raz w semestrze nieprzygotowania do lekcji. W dzienniku lekcyjnym zostanie to odnotowane skrótem Np. w przypadku niewykorzystania forma ta nie przechodzi na drugi semestr.
Nauczyciel sprawdza poziom wiadomości i umiejętności ucznia stosując różne formy, zarówno ustne, jak i pisemne. Są to :

 
- praca kontrolna (obejmuje materiał z działu lub działów, ocena w dzienniku w kolumnie Pk),
- sprawdzian (obejmuje materiał z części działu, ocena w dzienniku w kolumnie S),
- kartkówka (obejmuje ostatni temat lekcji lub zadanie domowe, ocena w dzienniku w kolumnie K),
- wypowiedź ustna (obejmuje trzy ostatnie – różne tematy lekcji, ocena w dzienniku w kolumnie O),
- zadanie domowe (ocena w dzienniku w kolumnie Zd).

 
Hierarchię ważności form ustala się następująco :

 
- najważniejsze są oceny z prac kontrolnych (kolor czerwony),
- drugie, co do ważności, są oceny ze sprawdzianów (kolor zielony),
- trzecie, co do ważności, są oceny z kartkówek lub równorzędnie z odpowiedzi (kolor niebieski lub czarny),
- na końcu są oceny z zadań domowych (kolor niebieski lub czarny).

 
Wszelkie formy pisemne oceniane są według następującej skali procentowej :

 
100 % celujący
91 % - 99 % bardzo dobry
76 % - 90 % dobry
51 % - 75 % dostateczny
31 % - 50 % dopuszczający
0 % - 30 % niedostateczny.

 
Prace kontrolne i sprawdziany powinny być zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem wraz z podaniem zakresu materiału, który obejmują. Kartkówki nie są zapowiadane.
Sprawdzone i ocenione prace pisemne otrzymuje uczeń do wglądu w obecności nauczyciela, w terminie do dwóch tygodni od dnia napisania. Uczeń może poprawić (tylko raz) ocenę z pracy kontrolnej lub sprawdzianu w terminie i w formie ustalonych przez nauczyciela. Z prawa tego wykluczeni są uczniowie, którzy „ ściągali „ lub opuścili lekcję bez usprawiedliwienia.
Na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel udostępnia do wglądu w swojej obecności pisemne prace ucznia.
Prace pisemne są archiwizowane przez nauczyciela do końca bieżącego roku szkolnego.
Przy ustalaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych i formułowaniu oceny nauczyciel przyjmuje następujące kryteria :

 
-celujący – wiedza i umiejętności ucznia w pełni odpowiadają najwyższemu poziomowi osiągnięć edukacyjnych przewidzianych programem realizowanym przez nauczyciela, uczeń samodzielnie interpretuje i wyjaśnia problemy i procesy, wykorzystuje różne źródła informacji oraz wiedzę z różnych dziedzin nauki, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, pracuje z dużym zaangażowaniem systematycznie na każdej lekcji i w domu, wykazuje się inwencją twórczą, biegle posługuje się zdobytą wiedzą, proponuje rozwiązania nietypowe, wykonuje wszystkie zadania terminowo, łącznie z zaległymi wynikającymi z jego ewentualnej nieobecności, chętnie podejmuje się prac dodatkowych,
-bardzo dobry – wiedza i umiejętności ucznia z niewielkimi wyjątkami odpowiadają najwyższemu poziomowi osiągnięć edukacyjnych, ewentualne niepowodzenia są sporadyczne, uczeń wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu zadań nietypowych, problemowych o znacznym stopniu trudności, pracuje systematycznie z zaangażowaniem na lekcji i w domu, wykonuje zadania zaległe , posiada umiejętność dokonywania i uzasadniania uogólnień, charakteryzuje się sumiennością, samodyscypliną i samodzielnością,
-dobry – wiedza i umiejętności ucznia nie w pełni odpowiadają najwyższemu poziomowi osiągnięć edukacyjnych, ale wystarczają, by z powodzeniem opanować następne treści edukacyjne, uczeń pracuje systematycznie na lekcji i w domu, poprawnie stosuje wiadomości i rozwiązuje nietypowe zadania teoretyczne lub praktyczne, dostrzega zależności przyczynowo – skutkowe, wykazuje się aktywnością na lekcjach, samodzielnością i samodyscypliną,
-dostateczny – wiedza i umiejętności ucznia odpowiadają podstawowemu zakresowi wymagań i wystarczają do opanowania dalszych treści na poziomie podstawowym, mogą nastąpić trudności w przyswajaniu treści wykraczających ponad ten poziom, uczeń potrafi zastosować wiadomości zdobyte na zajęciach w sytuacjach typowych i rozwiązywać zadania według podanego wzorca,
-dopuszczający – wiedza i umiejętności ucznia są nieco powyżej poziomu podstawowych wymagań edukacyjnych przewidzianych programem, co utrudnia, ale nie uniemożliwia opanowania kolejnych treści, uczeń przejawia chęć współpracy i przy pomocy nauczyciela potrafi rozwiązać proste zadania,
-niedostateczny – wiedza i umiejętności ucznia są zdecydowanie poniżej poziomu podstawowych wymagań określonych w realizowanym programie, nie jest zatem możliwe dalsze przyswajanie wiedzy, uczeń jest bierny na lekcji, nie pracuje w domu, nie rozumie prostych poleceń, nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi odtworzyć fragmentarycznie wiedzy, nie rozwiązuje zadań o niewielkim stopniu trudności.

 
Klasyfikację przeprowadza się dwa razy w roku szkolnym : na koniec pierwszego semestru – klasyfikację śródroczną, a na koniec drugiego semestru – końcoworoczną. Ocena klasyfikacyjna (śródroczna i końcoworoczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Przy jej ustalaniu nauczyciel powinien uwzględnić rangę poszczególnych form oceniania (hierarchię ważności ocen).Ocena końcowa polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i nie może uwzględniać wyników z poprzednich lat.
Uczeń, który otrzymał śródroczną ocenę niedostateczną zobowiązany jest do zaliczenia tresci programowych w ciągu miesiąca po rozpoczęciu nowego semestru.

 

Lider Zespołu Przedmiotowego Matematyki

mgr Beata Tera

Przedmiotowy System Oceniania.doc


            

 

Poprawny CSS!

Zielona Góra | lubuskie | O stronie | ZSEiS