Plany wynikowe z wychowania fizycznego
dla klas I, II i III szkoły zawodowej
Zespół Szkół Elektronicznych i Samochodowych w Zielonej Górze
Opracowane przez mgr Adama Mirkiewicza
Plany napisano w oparciu o program wychowania fizycznego
dla szkoły zawodowej
DKOS-5002-14/03
Autor: mgr Adam Mirkiewicz
Zespół Szkół Elektronicznych i Samochodowych
w Zielonej Górze
Cel edukacyjny: Utrwalanie podstawowych zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć ruchowych
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe |
Planowane formy oceny osiągnięć |
Uwagi |
|
podstawowe |
ponadpodstawowe |
||||
1. Organizujemy się do całorocznego działania. |
3 |
¨ uczeń zna zasady zachowania się na lekcjach w-f ¨ zna wymagania programowe i kryteria oceniania ¨ wie jak postępować, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych |
|
Cele powinny być realizowane na każdych zajęciach, przy współpracy z innymi nauczycielami |
|
1. Usprawnienie po wakacjach |
3 |
¨ uczeń wykona test Chromińskiego ¨ przeprowadzi analizę wyników i oceni własne możliwości ¨ przestrzega zasad higieny po zajęciach ruchowych |
¨ oceni swoja wydolność, dokona porównania z wynikami wcześniejszymi ¨ dostrzega znaczenie odnowy biologicznej |
¨ plus za poprawną ocenę wydolności |
|
2. Pomiar sprawności motorycznej testem Zuchory |
3 |
¨zna i potrafi wykonać poszczególne próby ¨ wie jakie parametry bada ¨ potrafi interpretować uzyskane wyniki ¨ dokona zapisu w dzienniczku sprawności |
¨ samodzielnie wykonuje próby ¨ potrafi wymienić inne testy i omówić wybrany |
¨ ocena punktowa z testu |
Prowadzenie karty samokontroli i samooceny. Przeprowadzić pomiary przynajmniej dwa razy w roku |
3. Pomiary antropometryczne |
3 |
¨ zna swój wzrost, ciężar, obwód klatki piersiowej podczas wdechu i wydechu |
¨ potrafi samodzielnie dokonać poszczególnych pomiarów, rozróżniać wady postawy i zapobiegać im. |
¨ plus za prawidłowe wykonanie i zapisanie pomiarów |
Zna podstawowe funkcje uk. krążenia, oddechowego ,ruchowego i nerwowego. |
Wdrażamy się do samodoskonalenia sprawności fiz. |
3 |
¨ analiza własnej sprawności ¨ dobierze odpowiednie ćwiczenia doskonalące poszczególne parametry sprawności |
¨ ocenia poszczególne parametry sprawności ¨ samodzielnie potrafi dobrać właściwe ćwiczenia oraz ich intensywność celem podniesienia poziomu swojej sprawności fiz. |
¨ plus za odpowiedni dobór ćwiczeń |
|
4.Dokonujemy samooceny po całorocznej pracy |
3 |
¨ wykona polecone próby ¨ przeanalizuje wyniki ¨ porówna z wynikami które uzyskał na początku roku szkolnego |
¨ ¨ samodzielnie przygotuje się do testu i wykona test ¨ ¨ wyciągnie wnioski na kolejny etap edukacji |
¨ ocena punktowa z testu |
Wypoczynek czynny podczas wakacji |
Cel edukacyjny: Wzmacnianie i utrzymanie sprawności z uwzględnieniem właściwości morfologicznych i funkcjonalnych.
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe podstawowe ponadpodstawowe |
Planowane formy oceny osiągnięć |
uwagi |
|
1.Rozwijamy kondycję ruchową |
3 |
¨ zna pojęcie kondycji ruchowej ¨ umie dobrać gry i zabawy podnoszące jego wytrzymałość i wydolność |
¨ ¨ potrafi wyjaśnić związek między wydolnością i wytrzymałością organizmu ¨ ¨ uzyskuje postęp w wytrzymałości |
¨ plus za najciekawsze propozycje gry lub zabawy |
Prowadzić ćwiczenia urozmaicone, stosować przybory i przyrządy typowe i nietypowe. |
2. Bieg terenowy. |
3 |
¨ potrafi wskazać miejsce w najbliższym otoczeniu gdzie można odbyć bieg ¨ właściwie wykona zadania i prawidłowo posłuży się mapką najbliższej okolicy ¨ wie jak dużą rolę odgrywa człowiek w wywoływaniu niekorzystnych zmian środowiska |
¨potrafi ocenić stopień trudności trasy ¨proponuje pomysły nowatorskie mające na celu podniesienie kondycji środowiska |
¨ plus za najlepsze i najszybsze wykonanie zadań i pokonanie trasy biegu |
Potrafi wykorzystywać naturalny teren do ćwiczeń. |
3.Tor przeszkód z akcentem na szybkość. |
3 |
¨ prawidłowo wykonuje zadania w trakcie toru przeszkód ¨ szuka najszybszego sposobu pokonania toru |
¨ potrafi zaprezentować kilka zadań kształtujących szybkość ¨ potrafi samodzielnie ułożyć tor przeszkód dla koleżanek ¨ uzyskuje postęp w szybkości |
¨ plus za najciekawsze zadania |
|
3.Obwód stacyjny z uwzględnieniem i akcentem na poszczególne uzdolnienia motoryczne: - moc - siła zwinność i zręczność |
3 |
¨ zaproponuje odpowiednie ćwiczenia na wybranej stacji ¨ wykona w obwodzie stacyjnym elementy gimnastyki podstawowej korzystając z pomocy i asekuracji |
¨ potrafi w zależności od zadania ułożyć odpowiedni obwód stacyjny ¨ umie stosować własny program wzmacniający poszczególne sprawności, zna ćwiczenia na szybkość reakcji potrafi biegać po wyznaczonych liniach i płaszczyznach pochyłych. |
¨ plus za pro-pozycję najciekawszego obwodu |
Organizować własne siłownie |
4.Wzmacniamy siłę mięśni z zastosowaniem przyborów nietypowych |
3 |
¨ wykona rzut do celu prawą i lewa ręką oraz na odległość do celu ruchomego ¨ przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania rzutów ¨ wyjaśni pojęcie siły pokona opór stawiany przez dobrany sprzęt |
¨ wykona ćwiczenia rzutne dostosowując poziom ich intensywności do swoich możliwości ¨ zaproponuje ćwiczenia ze współćwiczącym podnoszące siłę obręczy barkowej ¨ uzyskuje postęp w celności i odległości rzutów |
¨ plus za poprawienie wyniku |
|
5. Żonglerka różnymi przyborami |
3 |
¨ potrafi jednocześnie chwycić naprzemiennie 2 przedmioty ¨ dokonuje samokontroli |
¨ wykona żonglerkę z partnerem ¨ współpracuje z kolegą poprawnie i bezpiecznie |
¨ plus za aktywność |
Cel edukacyjny: Kształtowanie właściwej sylwetki i ogólnej sprawności
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe podstawowe ponadpodstawowe |
Planowane formy oceny osiągnięć |
uwagi |
|||||||
1.Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowego leżenia, siedzenia, stania |
3 |
¨potrafi korygować własną sylwetkę ¨ położy się w pozycji odciążającej kręgosłup |
¨stara się eliminować swoje złe nawyki ¨zaproponuje kilka ćwiczeń z zastosowaniem krzesła, korygujących postawę ciała |
¨plus za propozycje ćwiczeń |
|
||||||
2.Kształtowanie nawyku bezpiecznego zachowania się podczas dźwigania i przesuwania ciężkich przedmiotów |
3 |
¨ dobiera pozycje niskie podczas dźwigania, przesuwania przedmiotów ¨wykona poprawnie polecone ćwiczenia |
¨ samodzielnie kontroluje swoje zachowanie podczas ćwiczeń z przedmiotem lekkim i ciężkim |
|
|||||||
3. Poszerzanie zasobu ćwiczeń korygujących wady |
3 |
¨ potrafi omówić poszczególne wady ¨ koryguje wadę za pomocą prawidłowo wykonywanych ćwiczeń |
¨ samodzielnie poszerzy zasób znanych ćwiczeń dot. omawianych wad ¨ wyjaśni różnice pomiędzy poszczególnymi wadami |
¨ plus za wiadomości |
Elementy ćwiczeń gimnastycznych wchodzą w skład każdej lekcji. |
||||||
4.Zapobieganie wadom kręgosłupa i ich korygowanie |
3 |
¨ zna budowę kręgosłupa i jego rolę w organizmie ¨ wie jak odciążyć swój kręgosłup podczas pracy statycznej, a jak podczas dynamicznej ¨ zna ćwiczenia relaksacyjne |
¨ potrafi wykonać automasaż ¨ zaproponuje współćwiczącym zestaw ćwiczeń relaksujących |
¨ plus za automasaż lub zestaw ćwiczeń |
|
||||||
5.Przyjmowanie określonych pozycji na sygnał |
3 |
¨reakcje na sygnał wzrokowy i dźwiękowy ¨ prawidłowo przyjmuje pozycje niskie i izolowane |
¨samokontrola i samoocena |
¨ocenia się uczeń plusem jeśli uważa, że prawidłowo przyjmuje poz. niskie i izolowane |
|||||||
6. Podstawowe pozycje ciała w czasie relaksacji |
3 |
¨ zna kilka prostych technik relaksacyjnych ¨potrafi określić co to jest stres |
¨ wyjaśni przyczyny powstawania i objawy stresu ¨ zaproponuje współćwicz. kilka ćwiczeń relaksacyjnych |
¨ plus za aktywność |
|||||||
7. Ćwiczenia relaksacyjne jogi |
3 |
¨zna zasady jogi ¨ wykonuje samodzielnie proste asany |
¨ wykona dowolny układ asan |
|
|||||||
8. Ćwiczenia rozciągające - stretching |
3 |
¨ zna zasady stretchingu ¨ wykonuje ćwiczenia rozciągające pod nadzorem nauczyciela |
¨ wykona plansze przedstawiające ćwiczenia stretchingowe |
¨ plus za wykonaną planszę |
|||||||
|
|
||||||||||
Cel edukacyjny: Rozwijanie piękna i estetyki ruchu poprzez gimnastykę podstawową i artystyczną
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe podstawowe ponadpodstawowe |
Planowane formy oceny osiągnięć |
|
|
1 Ćwiczenia kształtujące wolne i z przyborem |
3 |
¨aktywnie uczestniczy w wykonywaniu ćwiczeń ¨ zaproponuje ćwiczenia odnoszące się do konkretnej grupy mm. |
¨ zaproponuje ćwiczenia z przyborem na daną gr. mm |
¨plus za prawidłowo dobrane ćwiczenia |
Wpływ gimnastyki artystycznej na piękno ruchu |
2 Ćwiczenia ogólnorozwojowe przy drabinkach |
3 |
¨zna optymalny zakres ruchu w stawach barkowych ¨wykona ćwiczenia przy drabinkach ze współćwiczącym |
¨przyjmuje odpowiedzialność za współćwiczącego ¨ udziela pomocy i asekuruje |
|
|
3 Kształtujemy zwinność i koordynację |
3 |
¨wykona dowolny przewrót z dowolnej pozycji wyjściowej ¨ pokona tor przeszkód gdzie m. in. są do wykonania różne rodzaje przewrotów |
¨ wykona przewrót z przyborem ¨ poda propozycję i przeprowadzi inny tor przeszkód kształtujący zwinność i koordynacje |
¨plus za najciekawszy tor przeszkód |
|
3 Wzmacniania mm obręczy barkowej z zastosowaniem: -rolerów -piłek ciężkich współćwiczącego |
3 |
¨ aktywnie uczestniczy w zajęciach ¨potrafi bezpiecznie wykonywać ćwiczenia ze współćwiczącym |
¨ułoży i zaprezentuje własny zestaw ćwiczeń ¨ poda propozycje zabaw z danym przyborem lub współćwiczącym |
¨ plus za ciekawe propozycje zabaw |
|
4 Stanie na rękach z uniku podpartego |
3 |
¨ przypomni sobie posiadaną umiejętność ¨ przygotuje samodzielnie obręcz barkową do ćwiczeń |
¨potrafi asekurować partnera podczas stania na rękach przy drabinkach ¨ wykona stania na RR bez drabinek tylko z asekuracją |
¨plus za samodzielnie wykonane stanie na RR |
|
5 Doskonalenie przerzutu bokiem |
3 |
¨wykona samodzielnie przerzut bokiem z miejsca, marszu ¨zna przeciwwskazania do wykonywania przerzutu bokiem |
¨wykona przerzut bokiem z rozbiegu w układzie ćwiczebnym ¨potrafi asekurować partnera |
¨ocena przerzutu bokiem w układzie gimnast. |
|
6 Ćwiczenia kształtujące równowagę na przyrządach typowych i nietypowych |
3 |
¨wykona przejście równoważne przy muzyce z wybranym przyborem gim. ¨wykona wg własnej inwencji przejścia równoważne po nietypowych przyrządach w terenie |
¨wie co to jest błędnik i zna jego funkcję w organizmie ¨poda zestaw ćwiczeń kształtujących równowagę |
¨ plus za wiadomości |
|
7 Doskonalenie skoku rozkrocznego przez kozła |
3 |
¨ uczeń wykona prawidłowy skok przez kozła ¨wykona skok przez kozła ustawionego w poprzek |
¨ potrafi asekurować współćwiczącego podczas skoku |
¨ ocena za skok (rozbieg, odbicie, lot i bezpieczne lądowanie) |
Urazowość na lekcjach w-f, zapobieganie jej. |
8 Proste układy gimnastyczne trójkowe |
3 |
¨ zna zasady konstruowania piramid ¨potrafi wykonać podane piramidy ¨ zna zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń z partnerem |
¨ opracuje i wykona własne piramidy ¨ dobierze podkład muzyczny do układu piramid ¨samodzielnie i twórczo rozwiązuje stawiane przed nim zadania |
¨ plus za oryginalność układu |
|
9 Obwód stacyjny doskonalący umiejętności gimnastyczne. |
3 |
¨ wie jakimi ćwiczeniami kształtuje poszczególne cechy motoryczne ¨ dostosuje intensywność ćwiczeń do swoich możliwości |
¨kontroluje intensywność ćwiczeń ¨ potrafi sam zaproponować ćwiczenia na poszczególnych stacjach zachowując zasadę przemienności pracy mm |
¨ plus za aktywność |
|
10 Korygujemy swoja postawę |
3 |
¨ potrafi omówić poszczególne wady postawy ¨ zna zasadę ćwiczeń korekcyjnych (wzmacnianie mm nadmiernie rozciągniętych, rozciąganie przykurczy) ¨ wie jak dbać o higienę osobistą |
¨ ułoży i zaprezentuje zestaw ćwiczeń korygujących wybraną wadę ¨kształtuje nawyk dbania o postawę ciała |
¨ plus za aktywność |
|
Cel edukacyjny: rozwijanie dyspozycji do koszykówki
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe podstawowe ponadpodstawowe |
Planowane formy oceny osiągnięć |
uwagi |
|
1 Doskonalenie chwytów i podań |
3 |
¨ Kształtuje czucie (podania, chwyty), precyzje i ekonomie ruchu ¨ Uczeń potrafi precyzyjnie podać piłkę do partnera niezależnie od zmieniających się warunków |
¨ wie jak zachować się na zawodach sportowych będąc w roli widza |
¨plus za rozgrzewkę |
|
2 Rzuty do kosza doskonalące pracę nadgarstka prawej i lewej ręki |
3 |
¨ aktywnie uczestniczy w zajęciach ¨ doskonali celność i precyzję rzutu |
¨ samodzielnie stosuje po-znane umiejętności pod-czas zabaw i gier z piłką koszykową ¨ organizuje zabawy dla współćwiczących doskonalące poznane umiejętności |
¨ plus za ciekawe propozycje zabaw |
Uczyć szacunku dla przeciwnika zasady fair play oraz wdrażać idee olimpijskie. |
3 Doskonalenie kozłowania z obserwacją przedpola |
3 |
¨ uczestniczy w zabawach doskonalących umiejętność kozłowania ¨ doskonali koordynację wzrokowo-ruchowa |
¨zna i stosuje w grze podstawowe przepisy dotyczące poruszania się po boisku z piłką |
¨ plus za ciekawe propozycje zabaw doskonalących kozłowanie piłki |
|
4 Doskonalenie umiejętności zwodów i obrotów |
3 |
¨ potrafi zademonstrować wykonanie dowolnego zwodu oraz obrotu ¨ zna ich zastosowanie w grze |
¨samodzielnie stosuje podczas gry zwody i obroty |
¨ ocena za technikę wykonania zwodu podwójnego i obrotu |
|
5 Technika i taktyka prowadzenia ataku szybkiego |
3 |
¨ uczeń wie co to jest atak szybki ¨ potrafi z pomocą n-la zademonstrować atak szybki |
¨ samodzielnie stosuje atak szybki podczas gry ¨ przeprowadza atak stosując zasadę czystej gry |
¨ plus za grę z zastosowaniem ataku szybkiego |
pierwsza pomoc w najczęstszych przypadkach zagrożenia zdrowia |
6 Technika i taktyka prowadzenia ataku pozycyjnego |
3 |
¨ uczeń wie na czym polega atak pozycyjny ¨ zna jego zastosowania podczas gry |
¨ stosuje atak pozycyjny podczas gry ¨ posiada zasób ćwiczeń doskonalących jego koordynację oraz orientację przestrzenną |
plus za zasób ćwiczeń |
|
7 Nauka obrony |
3 |
¨ uczeń wie na czym polega taktyka obrony strefowej i krycie każdy swego ¨ potrafi pokazać pozycję obronną |
¨ stosuje podczas gry poznane rodzaje obrony ¨ potrafi właściwie poruszać się w obronie |
zasady pierwszej pomocy w nagłych wypadkach |
|
8 Taktyka prowadzenia ataku z wykorzystaniem zasłon podsłon |
3 |
¨ uczeń wie czym różni się zasłona od podsłony ¨ potrafi zademonstrować jeden z elem. ataku |
¨kształtuje zdolności koordynacyjne dostosowania własnych ruchów do zmieniających się warunków otoczenia |
¨ plus za zrobienie planszy do p. koszykowej |
|
9 Gra szkolna w piłkę koszykową |
3 |
¨ uczestniczy w grze z wykorzystaniem poznanych elementów techniki i taktyki ¨ uczestniczy w grze z zachowaniem zasady czystej gry |
¨potrafi posługiwać się gestykulacją sędziowską podczas sędziowania meczu ¨ samodzielnie sędziuje mecze w piłkę koszykową |
¨ plus za sędziowanie |
|
10 Rozgrywki między- klasowe w koszykówkę |
3 |
¨ przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować i przeprowadzić rozgrywki koszykarskie |
¨ pełni wybraną przez siebie rolę organizatora, zawodnika lub sędziego bez wsparcia n-la ¨odpowiedzialnie i sprawiedliwie przeprowadza turniej |
¨ plus za organizację i uczestnictwo w turnieju |
Cel edukacyjny: Rozwijanie dyspozycji do piłki siatkowej
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe podstawowe ponadpodstawowe |
Planowane formy oceny osiągnięć |
uwagi |
|
|
1 Gry i zabawy doskonalące nawyk prawidłowego poruszania się po boisku |
3 |
¨ przyjmuje odpowiednio postawę siatkarską wysoką lub niską pod kierunkiem n-la ¨kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową |
¨przeprowadzi zabawy doskonalące poruszanie się po boisku ¨potrafi omówić pojęcie koordynacji wzrokowo-ruchowej, oraz podać kilka ćw. doskonalących ją |
¨plus za ciekawą zabawę |
hig. osobista zasady pielęgnacji skóry |
|
2 Doskonalenie odbić górnych i dolnych |
3 |
¨ potrafi prawidłowo wykonać odbicia górne i dolne ze współćwiczącym ¨ w określonym polu samo-dzielnie wykonuje odbicia nad głową górne i dolne |
¨ stosuje postawę siatkarską podczas odbić górnych i dolnych ¨ kształtuje zręczność i zwinność poprzez szybkie zmiany pozycji |
¨ plus za zasób ćw. doskonalących zwinność i zręczność |
Kultura uczestnictwa na imprezach sportowych. |
|
3 Doskonalenie odbicia piłki w polu gry |
3 |
¨ w sposób praktyczny potrafi wykorzystać swoje umiejętności odbić górnych i dolnych ¨ kształtuje czucie poprzez kontakt z piłką przy odbiciach oburącz górą i dołem |
¨ kształtuje orientację przestrzenną poprzez kontrolowanie położenia swojego ciała w przestrzeni |
plus za współpracę w zespole |
|
|
4 Doskonalenie zagrywki |
3 |
¨ ¨ poprzez gry i zabawy doskonali posiadane umiejętności zagrywki dolnej i górnej ¨doskonali szybkość i precyzję uderzenia, oraz celność zagrywki |
¨ wykona zagrywkę w wyznaczone m-ce na boisku |
¨plus za przeprowadzenie rozgrzewki siatkarskiej |
||
5 Atakowanie - zbicie piłki, plasowanie, kiwnięcie |
3 |
¨ potrafi wykonać zbicie piłki z wystawienia partnera ¨wykona kiwnięcie lub plasowanie piłki z wystawienia partnera |
¨potrafi wskazać różnice pomiędzy zbiciem, plasowaniem i kiwnięciem piłki ¨samodzielnie stosuje poznane elementy ataku w grze |
¨ocena za rozegranie piłki w zespole trójkowym |
||
6 Doskonalenie umiejętności blokowania |
3 |
¨ potrafi wykonać blok pojedynczy ¨ na polecenie n-la umie wykonać blok grupowy ( podwójny, potrójny) |
samodzielnie stosuje poznane elementy obrony w grze ¨ przestrzega podstawowych przepisów dotyczących gry przy siatce |
¨plus za aktywność |
||
7 Gra w polu asekuracja bloku i własnego ataku |
3 |
¨ z pomocą n-la wykona asekurację ataku ¨z pomocą n-la wykona asekurację bloku ¨ potrafi wskazać czym różnią się poszczególne rodzaje obrony |
¨ samodzielnie stosuje asekurację w grze ¨ potrafi współpracować w zespole dwójkowym i trójkowym |
¨ jw. |
||
8 Umiejętność przyjęcia piłek nieblokowanych |
3 |
¨kształtuje szybkość reakcji poprzez szybkie reagowanie na zmieniające się warunki na boisku |
¨ rozbudza zamiłowanie do piłki siatkowej ¨ wie jakie ma znaczenie w grze wzajemna współodpowiedzialność |
¨ jw. |
||
9 Siatkarski tor przeszkód |
3 |
¨ kształtuje orientację przestrzenną poprzez kontrolowanie położenia swojego ciała w przestrzeni |
¨ potrafi umiejętnie dobrać ćwiczenia podnoszące poziom umiejętności siatkarskich |
¨ plus za ciekawy zestaw ćwiczeń |
||
10 Gra szkolna i gra właściwa |
3 |
¨ uczeń zna podstawowe przepisy gry w piłkę siatkową |
¨ stosuje zasadę fair play ¨ przestrzega w praktyce przepisy gry w piłkę siatkową |
¨plus za aktywność na boisku |
||
11 Rozgrywki międzyklasowe w piłkę siatkową |
3 |
¨ z pomocą n-la pełni rolę organizatora, zawodnika, lub sędziego rozgrywek |
¨ pełniąc wybraną przez siebie rolę organizatora, zawodnika, sędziego nie wymaga opieki i wsparcia n-la |
¨ plus za aktywność |
Cel edukacyjny: rozwijanie dyspozycji do piłki nożnej
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Dokonujemy pomiaru sprawności w piłce nożnej |
3 |
¨ wykona żonglerkę nogą wykona slalom, prowadząc nogą ¨ wykona strzał na bramkę ¨ wykona dośrodkowanie do celu |
¨ dokonuje samooceny i wyciąga wnioski do dalszego doskonalenia |
¨ plusy dla najlepszych zawodników |
Zachowania sprzyjające zdrowiu |
2.Stosujemy zwody pojedyncze i podwójne |
3 |
¨stosuje polecone zwody we fragmentach gry |
¨ ¨ stosuje skuteczne zwody |
¨ plusy za popranie wykonane ćwiczenia |
|
3. Poznajemy zasady organizacji turnieju piłkarskiego |
3 |
¨ nazwie systemy prowadzenia rozgrywek ¨ zna zasady udzielania pierwszej pomocy przy kontuzjach |
¨ wyjaśni systemy prowadzenia rozgrywek zademonstruje poprawne założenie opatrunku |
¨Plus za skuteczne strzały i obiektywną samoocenę |
pierwsza pomoc |
4. organizujemy turnieje piłkarskie systemem pucharowym i każdy z każdym w hali |
3 |
¨ przeprowadzi samodzielnie rozgrzewkę ¨ sędziuje przy pomocy nauczyciela |
¨zorganizuje turniej ¨sędziuje samodzielnie |
¨ plusy za organizacje i zwycięstwo w turnieju |
Aktywność fizyczna w różnych okresach życia i stanach zdrowia |
Cel edukacyjny :Rozwijanie dyspozycji do piłki ręcznej
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Prowadzenie piłki w parach i trójkach zakończone rzutem |
3 |
¨uczeń potrafi po podaniu wykonać dowolnym sposobem rzut na bramkę |
¨potrafi celnie rzucić na bramkę |
¨Plus za zaangażowanie na lekcji |
Wypoczynek czynny i bierny |
2. Rozegranie szybkiego ataku. |
3 |
¨ ¨ Potrafi rozegrać szybki atak |
¨Potrafi rozegrać szybki atak zakończony celnym rzutem |
¨ Plus dla króla strzelców |
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach |
3 Poruszanie się zawodnika w ataku i obronie indywidualnej |
3 |
¨porusza się prawidłowo w obronie |
¨ posiada zmysł orientacji w przestrzeni |
¨plusy za aktywność |
Samokontrola i samoocena własnych zachowań |
4.Podania piłki jednorącz w miejscu i w ruchu, chwyty piłki oburącz: górnej, bocznej, dolnej |
3 |
¨potrafi poprawnie wykonać podanie piłki różnymi sposobami |
¨stosuje w grze poznane podania i chwyty w zależności od sytuacji |
¨ plusy za celne podania |
|
5.Kozłowanie piłki lewą i prawą ręką z omijaniem przeszkód |
3 |
Potrafi kozłować piłkę ze zmiana ręki kozłującej z omijaniem przeszkód |
¨ przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie gry ¨stosuje poznane elementy kozłowania, podań w grze |
¨plusy za aktywność na lekcji |
|
6.Nauka gry w obronie strefą |
3 |
Przestrzega zasad fair-play |
¨ Zna różne formy obrony |
|
|
8. Sprawdzian umiejętności z piłki ręcznej |
3 |
¨ ¨wykona poprawnie zadania kontrolno oceniające ¨ subiektywnie oceni swoje umiejętności |
|
¨ ocena umiejętności |
|
9. Doskonalenie elementów technicznych i taktycznych w grze szkolnej i właściwej |
3 |
¨ ¨Respektuje przepisy gry |
¨ pełni role kibica, sędziego i zawodnika |
¨ plus dla najlepszego gracza |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1.Zasady bezpieczeństwa na siłowni |
3 |
¨ ‘zna regulamin siłowni |
¨ potrafi zadbać o bezpieczeństwo innych |
¨ ¨plusy za zaangażowanie na lekcji |
wpływ ruchu na sprawność morfofunkcjonalną organizmu (ukł. krążenia, oddychania, ukł. ruchowy) |
2.Technika wykonywania ćwiczeń |
9 |
¨ zapozna się ze stosowanym sprzętem |
¨przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zajęć |
¨ plusy za zaangażowanie na lekcji |
zasady pierwszej pomocy przy odmrożeniach |
3.Ćw. mięsni klatki piersiowej |
9 |
Umie dobrać odpowiednie ćwiczenie |
¨Ma świadomość pozytywnego wpływu ćwiczeń na organizm. |
¨ plusy za inwencję twórczą na lekcji wychowania fizycznego |
|
4.Ćw. mięśni kończyn dolnych |
9 |
potrafi sam wykonać ćwiczenia |
¨pełni rolę inicjatora |
|
bezpieczeństwo podczas różnych form ruchu |
5. Ćw. mięśni ramion |
6 |
¨ uczeń wie jak ma dobierać ćw. |
¨ wie jaki wpływ ma odpowiedni dobór ćw. |
|
|
6. Ćw. mięśni pleców i grzbietu |
6 |
¨ zna ćw. na poszczególne partie mięśniowe |
¨ potrafi sam dawkować obciążenie |
|
sposoby radzenia w różnych sytuacjach |
7.Zestawy ćw. na poszczególne partie mięśniowe |
6 |
¨ czynny udział w planowaniu zestawów |
¨ umie pomagać innym |
¨ ¨ plus za dobre wyniki |
|
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe podstawowe ponadpodstawowe |
Planowane formy oceny osiągnięć |
uwagi |
|
1 Korwbal |
3 |
¨zna zasady gry ¨zachowuje zasady bezpieczeństwa podczas gry |
¨potrafi zorganizować klasowe rozgrywki ¨potrafi sędziować grę |
¨plus dla najlepszych zawodników |
|
2. Rugby |
3 |
¨ zna zasady gry ¨przestrzega zasady fair-play ¨aktywnie uczestniczy w grze |
¨ potrafi zorganizować grę zgodnie z przyjętymi zasadami i sędziować jej przebieg |
¨plus dla najlepszej drużyny |
|
3 Unihokej |
3 |
¨ zna zasady gry ¨potrafi omówić sprawności kształtowane podczas gry w unihokeja ¨ pełni rolę zawodnika, sędziego, kibica |
¨sędziuje przebieg gry ¨kieruje zespołem podczas gry - kapitan |
¨ plus za prawidłowe sędziowanie przebiegu gry |
|
4 Tenis stołowy |
45 |
¨wg. dołączonego planu wynikowego z tenisa stołowego |
wg. dołączonego planu wynikowego z tenisa stołowego |
||
5 Bieg terenowy |
3 |
¨ zna zasady biegu ¨ współdziała w zespole ¨stosuje zasadę fair-play |
¨ potraf odpowiedzieć na pytania związane z ekologią ¨ prawidłowo realizuje zadania |
¨ plus dla zwycięzcy biegu |
Uczyć obcowania z przyrodą, wrażliwości na drugiego człowieka. |
Cel edukacyjny: Kształtowanie ambicji, pogłębianie wiary we własne siły poprzez dyscypliny lekkoatletyczne
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe podstawowe ponadpodstawowe |
Planowane formy oceny osiągnięć |
uwagi |
|
1 Gry i zabawy la. |
3 |
¨ potrafi omówić cechy motoryczne kształtowane podczas zabaw ¨ umie napinać i rozluźniać mm (relaksacja) |
¨ potrafi samodzielnie przeprowadzić zabawę lekkoatletyczną ¨ pełni rolę sędziego, zawodnika, kibica ¨ przestrzega zasady fair-play |
¨plus za ciekawą propozycję zabawy |
Realizować jak najwięcej, ze względu ważne walory rozwojowe i zdrowotne. |
2 Marszobieg terenowy |
3 |
¨ kształtuje sprawność morfofunkcjonalną ¨ wykonuje ćwiczenia i zadania stymulacyjne i adaptacyjne |
¨ potrafi regulować rytm oddechu ¨ dostrzega zmiany pracy serca |
¨ ocena za określenie swojej wydolności za pomocą próby Ruffiera |
|
3 Starty z różnych pozycji i na różne sygnały. |
3 |
¨ doskonali swoją reakcję na różne bodźce (wzrokowe, słuchowe, dotykowe) ¨ potrafi właściwie wystartować na komendę |
¨ poda propozycje zabawy doskonalące reakcje na bodźce |
¨ plus za aktywność |
|
4 Doskonalenie startu niskiego i wysokiego |
3 |
¨ uczeń zastosuje przy pomocy n-la w biegach start wysoki i niski ¨ wie do jakiego biegu stosujemy odpowiedni start |
¨ samodzielnie potrafi zastosować odpowiedni start w zależności od dystansu biegu |
¨ plus za rozgrzewkę lekkoatletyczną |
|
5 Różne rodzaje sztafet |
3 |
¨ prawidłowo przekazuje pałeczkę sztafetowa z uwzględnieniem strefy zmian ¨ aktywnie uczestniczy w rywalizacji |
¨ potrafi zaproponować rodzaj sztafety w formie zabawowej i przeprowadzić wyścig |
¨ plus za aktywny udział (propozycja sztafety) |
przyczyny i skutki używania środków psychoaktywnych |
6 Bieg sztafetowy 4x 100m |
3 |
¨wybraną techniką w sposób płynny przekazuje pałeczkę sztafetową |
¨ zna dystanse na których odbywaj ją się biegi sztafetowe |
¨ ocena za technikę przekazywania pałeczki sztafetowej |
|
7 Przełajowy bieg terenowy |
3 |
wykonuje skoki dosiężne, w dal, przeskoki przez przeszkody terenowe ¨stosuje zasady bezpieczeństwa w terenie |
¨ zna przepisy ruchu drogowego ¨potrafi poruszać się w terenie z zastosowaniem kompasu |
plus za aktywność |
|
8 Kształtowanie wytrzymałości biegowej Mała zabawa biegowa |
3 |
¨uczeń doskonali swoją sprawność motoryczna ¨ uczeń wie na czym polega Mała zabawa biegowa |
¨ potrafi określić swoje słabe i mocne strony ¨ potrafi kontrolować reakcje swojego organizmu na długotrwały wysiłek na podstawie analizy tętna |
¨ plus za aktywność i świadome uczestnictwo |
|
9 Skok w dal wybraną techniką |
3 |
¨ doskonali umiejętność skoku w dal wybraną technika ¨stosuje zasady bezpiecznego lądowania |
¨ potrafi uzasadnić utylitarność skoku w dal ¨ uzyskuje postęp skoczności |
¨ plus za znajomość użyteczności skoku w dal |
|
10 Skok wzwyż |
6 |
¨potrafi naśladować technikę nożycową skoku wzwyż ¨ potrafi wymierzyć rozbieg do skoku ¨ samodzielnie potrafi ocenić poprawność skoku i jego bezpieczeństwo |
¨ pełni rolę organizatora, zawodnika, sędziego w klasowym konkursie skoku wzwyż |
¨ plus za organizację konkursu skoków |
szkodliwość nadmiernego nasłonecznienia |
11 Rzut oszczepem z rozbiegu |
3 |
¨ zna zasady bezpieczeństwa podczas rzutów ¨ dba o prawidłową postawę ciała podczas ćwiczenia |
¨ przeprowadzi rozgrzewkę LA z akcentem na obręcz barkową |
¨ plus za ciekawą rozgrzewkę |
|
12 Pchniecie kulą |
3 |
¨ potrafi zaprezentować prawidłową technikę pchnięcia ¨ przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas rzutów |
¨ wykona pchnięcie kulą na określoną odległość ¨zaproponuje zestaw ćwiczeń wzmacniających obręcz barkową |
¨ ocena za technikę pchnięcia kulą |
|
13 Organizujemy zawody la |
3 |
uczeń wie jak należy posługiwać się przyrządami pomiarowymi ¨ z pomocą n-la potrafi zorganizować wewnątrzklasowe zawody LA |
¨ potrafi zorganizować szkolne zawody LA ¨ zna rodzaje konkurencji LA |
¨plus za organizacje i pomoc w organizacji |