Plany wynikowe z wychowania fizycznego

dla klas I, II i III szkoły zawodowej

 

 

 

 

 

 

 

Zespół Szkół Elektronicznych i Samochodowych w Zielonej Górze

 

 

 

 

 

Opracowane przez mgr Adama Mirkiewicza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plany napisano w oparciu o program wychowania fizycznego

dla szkoły zawodowej     

DKOS-5002-14/03

 

 

 

 

 

 

 

 Autor: mgr Adam Mirkiewicz

 

 Zespół Szkół Elektronicznych i Samochodowych

w Zielonej Górze

 

Cel edukacyjny: Utrwalanie podstawowych zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć ruchowych

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

Planowane formy oceny osiągnięć   

             Uwagi

  podstawowe

ponadpodstawowe           

1. Organizujemy się do całorocznego działania.

3

¨   uczeń zna zasady zachowania się na lekcjach w-f

¨   zna wymagania programowe i kryteria oceniania

¨   wie jak postępować, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych        

 

 

Cele powinny być realizowane na każdych zajęciach, przy współpracy z innymi nauczycielami

1. Usprawnienie po wakacjach

3

¨ uczeń wykona test Chromińskiego      

¨ przeprowadzi analizę wyników i oceni własne możliwości

¨ przestrzega zasad higieny po zajęciach ruchowych

¨  oceni swoja wydolność, dokona porównania z wynikami wcześniejszymi

¨ dostrzega znaczenie odnowy biologicznej

¨ plus za poprawną ocenę wydolności

 

2. Pomiar sprawności motorycznej testem Zuchory

3

¨zna i potrafi wykonać poszczególne próby

¨   wie jakie parametry bada

¨ potrafi interpretować uzyskane wyniki

¨ dokona zapisu w dzienniczku sprawności

¨  samodzielnie wykonuje próby

¨  potrafi wymienić inne testy i omówić wybrany

¨ ocena punktowa  z testu

 Prowadzenie karty samokontroli i samooceny. Przeprowadzić pomiary przynajmniej dwa razy w roku

3. Pomiary antropometryczne

3

¨ zna swój wzrost, ciężar, obwód klatki piersiowej podczas wdechu i wydechu

¨ potrafi samodzielnie dokonać poszczególnych pomiarów, rozróżniać wady postawy i zapobiegać im.

¨   plus za prawidłowe wykonanie i zapisanie pomiarów

Zna podstawowe funkcje uk. krążenia, oddechowego ,ruchowego i nerwowego.

     Wdrażamy się do samodoskonalenia sprawności fiz.

3

¨  analiza własnej sprawności

¨  dobierze odpowiednie ćwiczenia doskonalące poszczególne parametry sprawności

¨  ocenia poszczególne parametry sprawności

¨    samodzielnie potrafi dobrać właściwe ćwiczenia oraz ich intensywność celem podniesienia poziomu swojej sprawności fiz.

¨  plus za odpowiedni dobór ćwiczeń

 

4.Dokonujemy samooceny po całorocznej pracy

3

¨   wykona polecone próby

¨   przeanalizuje wyniki

¨   porówna z wynikami które uzyskał na początku roku szkolnego

¨       ¨       samodzielnie przygotuje się do testu i wykona test

¨       ¨       wyciągnie wnioski na kolejny etap edukacji

¨  ocena punktowa z testu

Wypoczynek czynny podczas wakacji

 

Cel edukacyjny: Wzmacnianie i utrzymanie sprawności z uwzględnieniem właściwości morfologicznych i funkcjonalnych.  

 

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

podstawowe                                                    ponadpodstawowe

Planowane formy oceny osiągnięć   

uwagi

1.Rozwijamy kondycję ruchową

         

3

¨  zna pojęcie kondycji ruchowej

¨  umie dobrać gry i zabawy podnoszące jego wytrzymałość i wydolność

¨       ¨     potrafi wyjaśnić związek między wydolnością i wytrzymałością organizmu

¨       ¨       uzyskuje postęp w wytrzymałości

¨ plus za najciekawsze propozycje gry lub zabawy

Prowadzić ćwiczenia urozmaicone, stosować przybory i przyrządy typowe i nietypowe.

2. Bieg terenowy.      

3

¨  potrafi wskazać miejsce w najbliższym otoczeniu gdzie  można  odbyć bieg

¨  właściwie wykona zadania i prawidłowo posłuży się mapką najbliższej okolicy

¨ wie jak dużą rolę odgrywa człowiek w wywoływaniu niekorzystnych zmian środowiska

¨potrafi ocenić stopień  trudności trasy

¨proponuje pomysły nowatorskie mające na celu podniesienie kondycji środowiska

¨ plus za najlepsze i najszybsze wykonanie zadań i pokonanie trasy biegu

Potrafi wykorzystywać naturalny teren do ćwiczeń.

3.Tor przeszkód z akcentem na szybkość.

3

¨ prawidłowo wykonuje zadania w trakcie toru przeszkód

¨ szuka najszybszego sposobu pokonania toru

¨ potrafi zaprezentować kilka zadań kształtujących szybkość

¨ potrafi samodzielnie ułożyć tor przeszkód dla koleżanek

¨  uzyskuje postęp w szybkości

¨ plus za najciekawsze zadania

 

3.Obwód stacyjny z uwzględnieniem i akcentem na poszczególne uzdolnienia motoryczne:

- moc

- siła zwinność i zręczność

3

¨ zaproponuje odpowiednie ćwiczenia na wybranej stacji

¨  wykona w obwodzie stacyjnym elementy gimnastyki podstawowej korzystając z pomocy i asekuracji

 

 

¨ potrafi w zależności od zadania ułożyć odpowiedni obwód stacyjny

¨  umie stosować własny program wzmacniający poszczególne sprawności, zna ćwiczenia na szybkość reakcji  potrafi  biegać po wyznaczonych liniach i płaszczyznach pochyłych.

¨   plus za pro-pozycję najciekawszego obwodu

Organizować własne siłownie

4.Wzmacniamy siłę mięśni z zastosowaniem przyborów nietypowych

3

¨  wykona rzut do celu prawą i lewa ręką oraz na odległość do celu ruchomego

¨ przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania rzutów

¨ wyjaśni pojęcie siły

pokona opór stawiany przez dobrany sprzęt

¨  wykona ćwiczenia rzutne dostosowując poziom ich intensywności do swoich możliwości

¨  zaproponuje ćwiczenia ze współćwiczącym podnoszące siłę obręczy barkowej

¨   uzyskuje postęp w celności i odległości rzutów

¨  plus za poprawienie wyniku

 

 

5. Żonglerka różnymi przyborami

3

¨ potrafi jednocześnie chwycić naprzemiennie 2 przedmioty

¨ dokonuje samokontroli

¨ wykona żonglerkę z partnerem

¨ współpracuje z kolegą poprawnie i bezpiecznie

¨ plus za aktywność

Cel edukacyjny: Kształtowanie właściwej sylwetki i ogólnej sprawności

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

podstawowe                                         ponadpodstawowe

Planowane formy oceny osiągnięć   

uwagi

1.Ćwiczenia kształtujące 

      nawyk prawidłowego 

      leżenia, siedzenia, stania

3

¨potrafi korygować własną sylwetkę

¨  położy się w pozycji odciążającej kręgosłup

¨stara się eliminować swoje złe nawyki

¨zaproponuje kilka ćwiczeń z zastosowaniem krzesła, korygujących postawę ciała

¨plus za propozycje ćwiczeń

        

  

2.Kształtowanie nawyku bezpiecznego zachowania się podczas dźwigania i przesuwania ciężkich przedmiotów

3

¨ dobiera pozycje niskie podczas dźwigania, przesuwania przedmiotów

¨wykona poprawnie polecone ćwiczenia

¨  samodzielnie kontroluje swoje zachowanie podczas ćwiczeń z przedmiotem lekkim i ciężkim

 

3. Poszerzanie zasobu ćwiczeń korygujących wady

3

¨ potrafi omówić poszczególne wady

¨ koryguje wadę za pomocą prawidłowo wykonywanych ćwiczeń

¨ samodzielnie poszerzy zasób znanych ćwiczeń dot. omawianych wad

¨ wyjaśni różnice pomiędzy poszczególnymi wadami

¨    plus za wiadomości

Elementy ćwiczeń gimnastycznych wchodzą w skład każdej lekcji.

4.Zapobieganie wadom kręgosłupa i ich korygowanie

3

¨ zna budowę kręgosłupa i jego rolę w organizmie

¨ wie jak odciążyć swój kręgosłup podczas pracy statycznej, a jak podczas dynamicznej

¨ zna ćwiczenia relaksacyjne

¨  potrafi wykonać automasaż

¨ zaproponuje współćwiczącym zestaw ćwiczeń relaksujących

¨ plus za automasaż lub zestaw ćwiczeń

 

 

 

 

 

5.Przyjmowanie określonych pozycji na sygnał

3

¨reakcje na sygnał wzrokowy i dźwiękowy

¨ prawidłowo przyjmuje pozycje niskie i izolowane

¨samokontrola i samoocena

¨ocenia się uczeń plusem jeśli uważa, że prawidłowo przyjmuje poz. niskie i izolowane

6.  Podstawowe pozycje ciała w czasie relaksacji

3

¨ zna kilka prostych technik relaksacyjnych

¨potrafi określić co to jest stres

¨ wyjaśni przyczyny powstawania i objawy stresu

¨    zaproponuje współćwicz. kilka ćwiczeń relaksacyjnych

¨  plus za aktywność

7.  Ćwiczenia relaksacyjne jogi

3

¨zna zasady jogi

¨ wykonuje samodzielnie proste asany

¨   wykona dowolny układ asan

 

8. Ćwiczenia rozciągające - stretching

3

¨    zna zasady stretchingu

¨  wykonuje ćwiczenia rozciągające pod nadzorem nauczyciela

¨ wykona plansze przedstawiające ćwiczenia stretchingowe

¨  plus za wykonaną planszę

 

 

 

 

 

 

 

 

Cel edukacyjny: Rozwijanie piękna i estetyki ruchu poprzez gimnastykę podstawową i artystyczną

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

 

podstawowe                                         ponadpodstawowe

Planowane formy oceny osiągnięć

 

1 Ćwiczenia kształtujące 

   wolne i z przyborem

3

¨aktywnie uczestniczy w wykonywaniu ćwiczeń

¨ zaproponuje ćwiczenia odnoszące się do konkretnej grupy mm.

¨ zaproponuje ćwiczenia z przyborem na daną gr. mm

 

¨plus za prawidłowo dobrane ćwiczenia

 Wpływ gimnastyki artystycznej na piękno ruchu

2 Ćwiczenia ogólnorozwojowe przy drabinkach

 3

¨zna optymalny zakres ruchu w stawach barkowych

¨wykona ćwiczenia przy drabinkach ze współćwiczącym

¨przyjmuje odpowiedzialność za współćwiczącego

¨ udziela pomocy i asekuruje

      

 

 

 

 

 

 

 

3 Kształtujemy zwinność i

   koordynację

3

¨wykona dowolny przewrót z dowolnej pozycji wyjściowej

¨ pokona tor przeszkód gdzie m. in. są do wykonania różne rodzaje przewrotów

¨  wykona przewrót z przyborem

¨ poda propozycję i przeprowadzi inny tor przeszkód kształtujący zwinność i koordynacje

¨plus za najciekawszy tor przeszkód

3 Wzmacniania mm obręczy barkowej z zastosowaniem:

-rolerów

-piłek ciężkich    współćwiczącego

 3

¨ aktywnie uczestniczy w zajęciach

¨potrafi bezpiecznie wykonywać ćwiczenia ze współćwiczącym

¨ułoży i zaprezentuje własny zestaw ćwiczeń

¨  poda propozycje zabaw z danym przyborem lub współćwiczącym

¨ plus za ciekawe propozycje zabaw

4 Stanie na rękach z uniku podpartego

 3

¨ przypomni sobie posiadaną umiejętność

¨ przygotuje samodzielnie obręcz barkową do ćwiczeń

¨potrafi asekurować partnera podczas stania na rękach przy drabinkach

¨ wykona stania na RR bez drabinek tylko z asekuracją

¨plus za samodzielnie wykonane stanie na RR

5 Doskonalenie przerzutu bokiem

3

¨wykona samodzielnie przerzut bokiem z miejsca, marszu

¨zna przeciwwskazania do wykonywania przerzutu bokiem

¨wykona przerzut bokiem z rozbiegu w układzie ćwiczebnym

¨potrafi asekurować partnera

¨ocena przerzutu bokiem w układzie gimnast.

6 Ćwiczenia kształtujące równowagę na przyrządach typowych i nietypowych

  

3

¨wykona przejście równoważne przy muzyce z wybranym przyborem gim.

¨wykona wg własnej inwencji przejścia równoważne po nietypowych przyrządach w terenie

¨wie co to jest błędnik i zna jego funkcję w organizmie

¨poda zestaw ćwiczeń kształtujących równowagę

¨ plus za wiadomości

7 Doskonalenie skoku rozkrocznego przez kozła

3

¨  uczeń wykona prawidłowy skok przez kozła

¨wykona skok przez kozła ustawionego w poprzek

¨ potrafi asekurować współćwiczącego podczas skoku

¨ ocena za skok (rozbieg, odbicie, lot i bezpieczne lądowanie)

 Urazowość na lekcjach w-f, zapobieganie jej.

8 Proste układy gimnastyczne trójkowe

3

¨ zna zasady konstruowania piramid

¨potrafi wykonać podane piramidy

¨ zna zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń z partnerem

¨ opracuje i wykona własne piramidy

¨ dobierze podkład muzyczny do układu piramid

¨samodzielnie i twórczo rozwiązuje stawiane przed nim zadania

¨ plus za oryginalność układu

 

9 Obwód stacyjny doskonalący umiejętności gimnastyczne.

3

¨ wie jakimi  ćwiczeniami kształtuje poszczególne cechy motoryczne

¨ dostosuje intensywność ćwiczeń do swoich możliwości

¨kontroluje intensywność ćwiczeń

¨ potrafi sam zaproponować ćwiczenia na poszczególnych stacjach zachowując zasadę przemienności pracy mm

¨ plus za aktywność

 

 

10 Korygujemy swoja postawę

3

¨ potrafi omówić poszczególne wady postawy

¨ zna zasadę ćwiczeń korekcyjnych (wzmacnianie mm nadmiernie rozciągniętych, rozciąganie przykurczy)

¨ wie jak dbać o higienę osobistą

¨ ułoży i zaprezentuje zestaw ćwiczeń korygujących wybraną wadę

¨kształtuje nawyk dbania o postawę ciała

 

 

¨ plus za aktywność

 

Cel edukacyjny: rozwijanie dyspozycji do koszykówki       

  

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

podstawowe                                    ponadpodstawowe

Planowane formy oceny osiągnięć   

uwagi

1 Doskonalenie chwytów i podań

3

¨  Kształtuje czucie (podania, chwyty), precyzje i ekonomie ruchu

¨  Uczeń potrafi precyzyjnie podać piłkę do partnera niezależnie od zmieniających się warunków

¨  wie jak zachować się na zawodach sportowych będąc w roli widza

¨plus za rozgrzewkę

 

2 Rzuty do kosza doskonalące pracę nadgarstka  prawej i lewej ręki

 3

¨   aktywnie uczestniczy w zajęciach

¨     doskonali celność i precyzję rzutu

¨   samodzielnie stosuje po-znane umiejętności pod-czas zabaw i gier z piłką koszykową

¨  organizuje zabawy dla współćwiczących doskonalące poznane umiejętności

¨  plus za ciekawe propozycje zabaw

Uczyć szacunku dla przeciwnika zasady fair     play oraz wdrażać idee olimpijskie.

3 Doskonalenie kozłowania   z obserwacją przedpola

3

¨ uczestniczy w zabawach doskonalących umiejętność kozłowania

¨  doskonali koordynację wzrokowo-ruchowa

¨zna i stosuje w grze podstawowe przepisy dotyczące poruszania się po boisku z piłką

¨ plus za ciekawe propozycje zabaw doskonalących kozłowanie piłki

 

 

4 Doskonalenie umiejętności zwodów i obrotów

3

¨   potrafi zademonstrować wykonanie dowolnego zwodu oraz obrotu

¨ zna ich zastosowanie w grze

¨samodzielnie stosuje podczas gry zwody i obroty

¨ ocena za technikę wykonania zwodu podwójnego i obrotu

5 Technika i taktyka prowadzenia ataku szybkiego

3

¨  uczeń wie co to jest atak szybki

¨   potrafi z pomocą n-la zademonstrować atak szybki

¨ samodzielnie stosuje atak szybki podczas gry

¨ przeprowadza atak stosując zasadę czystej gry

¨ plus za grę z zastosowaniem ataku szybkiego

  pierwsza pomoc w najczęstszych przypadkach zagrożenia zdrowia

6 Technika i taktyka prowadzenia ataku pozycyjnego

 3

¨  uczeń wie na czym polega atak pozycyjny

¨ zna jego zastosowania podczas gry

¨    stosuje atak pozycyjny podczas gry

¨  posiada zasób ćwiczeń doskonalących jego koordynację oraz orientację przestrzenną

plus za zasób ćwiczeń

 

7 Nauka obrony

3

¨ uczeń wie na czym polega taktyka obrony strefowej i krycie każdy swego

¨  potrafi pokazać pozycję obronną

¨  stosuje podczas gry poznane rodzaje obrony

¨ potrafi właściwie poruszać się w obronie

 

zasady pierwszej pomocy w nagłych wypadkach

8 Taktyka prowadzenia ataku z wykorzystaniem zasłon podsłon

3

¨   uczeń wie czym różni się zasłona od podsłony

¨   potrafi zademonstrować jeden z elem. ataku

¨kształtuje zdolności koordynacyjne dostosowania własnych ruchów do zmieniających się warunków otoczenia

¨  plus za zrobienie planszy do p. koszykowej

 

 

 

9 Gra szkolna w piłkę koszykową

3

¨ uczestniczy w grze z wykorzystaniem poznanych elementów techniki i taktyki

¨  uczestniczy w grze z zachowaniem zasady czystej gry

¨potrafi posługiwać się gestykulacją sędziowską podczas sędziowania meczu

¨  samodzielnie sędziuje mecze w piłkę koszykową

¨   plus za sędziowanie

10 Rozgrywki między- klasowe w koszykówkę

 3

¨  przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować i przeprowadzić rozgrywki koszykarskie

¨  pełni wybraną przez siebie rolę organizatora, zawodnika lub sędziego bez wsparcia n-la

¨odpowiedzialnie i sprawiedliwie przeprowadza turniej

¨    plus za organizację i uczestnictwo w turnieju

Cel edukacyjny: Rozwijanie dyspozycji do piłki siatkowej    

 

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

podstawowe                                         ponadpodstawowe

Planowane formy oceny osiągnięć   

uwagi

 

1 Gry i zabawy doskonalące nawyk prawidłowego poruszania się po boisku

3

¨ przyjmuje odpowiednio postawę siatkarską wysoką lub niską pod kierunkiem n-la

¨kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową

¨przeprowadzi zabawy doskonalące poruszanie się po boisku

¨potrafi omówić pojęcie koordynacji wzrokowo-ruchowej, oraz podać kilka ćw. doskonalących ją

¨plus za ciekawą zabawę

hig. osobista  zasady pielęgnacji skóry

2 Doskonalenie odbić górnych i dolnych

3

¨    potrafi prawidłowo wykonać odbicia górne i dolne ze współćwiczącym

¨  w określonym polu samo-dzielnie wykonuje odbicia nad głową górne i dolne

¨     stosuje postawę siatkarską podczas odbić górnych i dolnych

¨    kształtuje zręczność i zwinność poprzez szybkie zmiany pozycji

¨   plus za zasób ćw. doskonalących zwinność i zręczność

Kultura uczestnictwa na imprezach sportowych.

3 Doskonalenie odbicia piłki w polu gry

3

¨  w sposób praktyczny potrafi wykorzystać swoje umiejętności odbić górnych i dolnych

¨   kształtuje czucie poprzez kontakt z piłką przy odbiciach oburącz górą i dołem

¨  kształtuje orientację przestrzenną poprzez kontrolowanie położenia swojego ciała w przestrzeni

plus za współpracę w zespole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 Doskonalenie zagrywki

3

¨       ¨       poprzez gry i zabawy doskonali posiadane umiejętności zagrywki dolnej i górnej

¨doskonali szybkość i precyzję uderzenia, oraz celność zagrywki

¨ wykona zagrywkę w wyznaczone m-ce na boisku

¨plus za przeprowadzenie rozgrzewki siatkarskiej

5 Atakowanie - zbicie piłki, plasowanie, kiwnięcie

 3

¨ potrafi wykonać zbicie piłki z wystawienia partnera

¨wykona kiwnięcie lub plasowanie piłki z wystawienia partnera

¨potrafi wskazać różnice pomiędzy zbiciem, plasowaniem i kiwnięciem piłki

¨samodzielnie stosuje poznane elementy ataku w grze

¨ocena za rozegranie piłki w zespole trójkowym

6 Doskonalenie umiejętności blokowania

3

¨ potrafi wykonać blok pojedynczy

¨ na polecenie n-la umie wykonać blok grupowy ( podwójny, potrójny)

samodzielnie stosuje poznane elementy obrony w grze

¨ przestrzega podstawowych przepisów dotyczących gry przy siatce

¨plus za aktywność

7 Gra w polu  asekuracja bloku i własnego ataku

3

¨ z pomocą n-la wykona asekurację ataku

¨z pomocą n-la wykona asekurację bloku

¨  potrafi wskazać czym różnią się poszczególne rodzaje obrony

¨   samodzielnie stosuje asekurację w grze

¨ potrafi współpracować w zespole dwójkowym i trójkowym

¨   jw.

8  Umiejętność przyjęcia piłek nieblokowanych

 

3

¨kształtuje szybkość reakcji poprzez szybkie reagowanie na zmieniające się warunki na boisku

¨   rozbudza zamiłowanie do piłki siatkowej

¨ wie jakie ma znaczenie w grze wzajemna współodpowiedzialność

¨   jw.

9 Siatkarski tor przeszkód

3

¨ kształtuje orientację przestrzenną poprzez kontrolowanie położenia swojego ciała w przestrzeni

¨  potrafi umiejętnie dobrać ćwiczenia podnoszące poziom umiejętności siatkarskich

¨ plus za ciekawy zestaw ćwiczeń

10 Gra szkolna i gra właściwa

3

¨ uczeń zna podstawowe przepisy  gry w piłkę siatkową

¨ stosuje zasadę fair play

¨ przestrzega w praktyce przepisy gry w piłkę siatkową

¨plus za aktywność na boisku

11 Rozgrywki międzyklasowe w piłkę siatkową

3

¨   z pomocą n-la pełni rolę organizatora, zawodnika, lub sędziego rozgrywek

¨ pełniąc wybraną przez siebie rolę organizatora, zawodnika, sędziego nie wymaga opieki i wsparcia n-la

¨ plus za aktywność

Cel edukacyjny: rozwijanie dyspozycji do piłki nożnej      

1

2

3

4

5

6

1.  Dokonujemy pomiaru sprawności w piłce nożnej

3

¨ wykona żonglerkę nogą           wykona slalom, prowadząc nogą

  ¨     wykona strzał na bramkę

  ¨   wykona dośrodkowanie do celu

¨     dokonuje samooceny i  wyciąga wnioski do dalszego doskonalenia

¨ plusy dla najlepszych zawodników

       Zachowania sprzyjające zdrowiu

2.Stosujemy zwody pojedyncze i podwójne

3

¨stosuje polecone zwody we fragmentach gry

¨ ¨       stosuje skuteczne zwody

    ¨ plusy za popranie wykonane ćwiczenia

 

3.             Poznajemy zasady organizacji turnieju piłkarskiego

3

 ¨ nazwie systemy prowadzenia rozgrywek

 ¨ zna zasady udzielania pierwszej pomocy  przy kontuzjach

 ¨ wyjaśni systemy prowadzenia rozgrywek

   zademonstruje poprawne założenie opatrunku

     

  ¨Plus za skuteczne strzały i obiektywną samoocenę

  pierwsza pomoc

4. organizujemy turnieje piłkarskie systemem pucharowym i każdy z każdym w hali

3

   ¨ przeprowadzi samodzielnie rozgrzewkę

    ¨ sędziuje przy pomocy nauczyciela

  ¨zorganizuje turniej

  ¨sędziuje samodzielnie

 ¨ plusy za organizacje i zwycięstwo w turnieju

 Aktywność fizyczna w różnych okresach życia i stanach zdrowia

 Cel edukacyjny :Rozwijanie dyspozycji do piłki ręcznej    

1

2

3

4

5

6

1. Prowadzenie piłki w parach i trójkach zakończone rzutem

3

   ¨uczeń potrafi po podaniu wykonać dowolnym sposobem rzut na bramkę

  ¨potrafi celnie rzucić na bramkę

    ¨Plus za zaangażowanie na lekcji

 Wypoczynek

czynny i bierny

2. Rozegranie szybkiego ataku.

3

   ¨ ¨  Potrafi rozegrać szybki atak

 ¨Potrafi rozegrać szybki atak zakończony celnym rzutem

 ¨ Plus dla króla strzelców

 Radzenie sobie w trudnych sytuacjach

3 Poruszanie się zawodnika w ataku i obronie indywidualnej

3

  ¨porusza się prawidłowo  w obronie

  ¨ posiada zmysł orientacji w przestrzeni

  ¨plusy za aktywność

 

Samokontrola i samoocena własnych zachowań

4.Podania piłki jednorącz w miejscu i w ruchu, chwyty piłki oburącz: górnej, bocznej, dolnej

3

    ¨potrafi poprawnie wykonać podanie piłki różnymi sposobami

 

 

   ¨stosuje w grze poznane podania i chwyty w zależności od sytuacji

 ¨ plusy za celne podania

 

5.Kozłowanie piłki lewą i prawą ręką z omijaniem przeszkód

3

      Potrafi kozłować piłkę ze zmiana ręki kozłującej z omijaniem przeszkód

  ¨ przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie gry

 ¨stosuje poznane elementy kozłowania, podań w grze

   ¨plusy za aktywność na lekcji

 

6.Nauka gry w obronie strefą

3

        Przestrzega zasad fair-play

 ¨        Zna różne formy obrony

 

 

8.   Sprawdzian umiejętności z piłki ręcznej

3

    ¨ ¨wykona poprawnie zadania kontrolno oceniające

  ¨     subiektywnie oceni swoje umiejętności

 

    ¨    ocena umiejętności

 

9. Doskonalenie elementów technicznych i taktycznych w grze szkolnej i właściwej

3

      ¨ ¨Respektuje przepisy gry

¨      pełni role kibica, sędziego i zawodnika

  ¨   plus dla najlepszego gracza

 

 

Cel edukacyjny:  Utrwalanie aktywności ruchowej poprzez zajęcia na Siłowni   

1

2

3

4

5

6

1.Zasady bezpieczeństwa na siłowni

3

  ¨ ‘zna regulamin siłowni

    ¨  potrafi zadbać o bezpieczeństwo innych

      ¨ ¨plusy za zaangażowanie na lekcji

        wpływ ruchu na sprawność morfofunkcjonalną organizmu (ukł. krążenia, oddychania, ukł. ruchowy)

2.Technika wykonywania ćwiczeń

9

  ¨ zapozna się ze stosowanym sprzętem

 ¨przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zajęć

   ¨   plusy za zaangażowanie na lekcji

  zasady pierwszej pomocy przy odmrożeniach

3.Ćw. mięsni klatki piersiowej 

 

9

 Umie dobrać odpowiednie ćwiczenie

 

 ¨Ma świadomość pozytywnego wpływu ćwiczeń na organizm.

 ¨   plusy za inwencję twórczą na lekcji wychowania fizycznego

 

4.Ćw. mięśni kończyn dolnych

9

     potrafi sam wykonać ćwiczenia

 ¨pełni rolę inicjatora

 

      bezpieczeństwo podczas różnych form ruchu

5. Ćw. mięśni   ramion   

 

6

¨   uczeń wie jak ma dobierać ćw.

   

¨  wie jaki wpływ ma odpowiedni dobór ćw.

 

 

6. Ćw. mięśni pleców i grzbietu

6

¨   zna ćw. na poszczególne partie mięśniowe

¨   potrafi sam dawkować obciążenie

 

 sposoby radzenia w różnych sytuacjach

7.Zestawy ćw. na poszczególne partie mięśniowe

6

¨   czynny udział w planowaniu zestawów

¨   umie pomagać innym

¨       ¨       plus za dobre wyniki

 

 

 Cel edukacyjny: Podnoszenie aktywności ruchowej poprzez różnorodne formy sportowo-rekreacyjne i  turystyczne

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

podstawowe                                         ponadpodstawowe

Planowane formy oceny osiągnięć   

uwagi

 1 Korwbal

3

¨zna zasady gry

¨zachowuje zasady bezpieczeństwa podczas gry

¨potrafi zorganizować klasowe rozgrywki

¨potrafi sędziować grę

¨plus dla najlepszych zawodników

 

    

 

 

2. Rugby

3

¨ zna zasady gry

¨przestrzega zasady fair-play

¨aktywnie uczestniczy w grze

¨ potrafi zorganizować grę zgodnie z przyjętymi zasadami i sędziować jej przebieg

¨plus dla najlepszej drużyny

3 Unihokej

3

¨ zna zasady gry

¨potrafi omówić sprawności kształtowane podczas gry w unihokeja

¨ pełni rolę zawodnika, sędziego, kibica

¨sędziuje przebieg gry

¨kieruje zespołem podczas gry - kapitan

¨ plus za prawidłowe sędziowanie przebiegu gry

4 Tenis stołowy

45

¨wg. dołączonego planu wynikowego z tenisa stołowego

 

wg. dołączonego planu wynikowego z tenisa stołowego

 

5 Bieg terenowy

3

¨ zna zasady biegu

¨  współdziała w zespole

¨stosuje zasadę fair-play

¨ potraf odpowiedzieć na pytania związane z ekologią

¨  prawidłowo realizuje zadania

¨ plus dla zwycięzcy biegu

  

 

Uczyć obcowania z przyrodą, wrażliwości na drugiego człowieka.

 

Cel edukacyjny: Kształtowanie ambicji, pogłębianie wiary we własne siły poprzez dyscypliny lekkoatletyczne        

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

podstawowe                                         ponadpodstawowe

Planowane formy oceny osiągnięć   

uwagi

1 Gry i zabawy la.

  

3

¨ potrafi omówić cechy motoryczne kształtowane podczas zabaw

¨  umie napinać i rozluźniać mm (relaksacja)

¨ potrafi samodzielnie przeprowadzić zabawę lekkoatletyczną

¨  pełni rolę sędziego, zawodnika, kibica

¨ przestrzega zasady fair-play

¨plus za ciekawą propozycję zabawy

Realizować jak najwięcej, ze względu ważne walory rozwojowe i zdrowotne.

2 Marszobieg terenowy

3

¨     kształtuje sprawność morfofunkcjonalną

¨  wykonuje ćwiczenia i zadania stymulacyjne i adaptacyjne

¨      potrafi regulować rytm oddechu

¨   dostrzega zmiany pracy serca

¨   ocena za określenie swojej wydolności za pomocą próby Ruffiera

 

 

 

3 Starty z różnych pozycji i na różne sygnały.

  

3

¨   doskonali swoją reakcję na różne bodźce (wzrokowe, słuchowe, dotykowe)

¨   potrafi właściwie wystartować na komendę

¨  poda propozycje zabawy doskonalące reakcje na bodźce

 

¨   plus za aktywność

4 Doskonalenie startu

   niskiego i wysokiego

3

¨   uczeń zastosuje przy pomocy n-la w biegach start wysoki i niski

¨  wie do jakiego biegu stosujemy odpowiedni start

¨ samodzielnie potrafi zastosować odpowiedni start w zależności od dystansu biegu

¨ plus za rozgrzewkę lekkoatletyczną

5 Różne rodzaje sztafet

 

3

¨  prawidłowo przekazuje pałeczkę sztafetowa z uwzględnieniem strefy zmian

¨ aktywnie uczestniczy w rywalizacji

¨    potrafi zaproponować rodzaj sztafety w formie zabawowej i przeprowadzić wyścig

¨ plus za aktywny udział       (propozycja sztafety)

 przyczyny i skutki używania środków psychoaktywnych

6 Bieg sztafetowy 4x 100m

3

¨wybraną techniką w sposób płynny przekazuje pałeczkę sztafetową

¨  zna dystanse na których odbywaj ją się biegi sztafetowe

¨ ocena za technikę przekazywania pałeczki sztafetowej

 

 

 

 

7 Przełajowy bieg  terenowy

3

wykonuje skoki dosiężne, w dal, przeskoki przez przeszkody terenowe

¨stosuje zasady bezpieczeństwa w terenie      

¨  zna przepisy ruchu drogowego

¨potrafi poruszać się w terenie z zastosowaniem kompasu

plus za aktywność

8 Kształtowanie wytrzymałości biegowej  Mała zabawa biegowa

3

¨uczeń doskonali swoją sprawność motoryczna

¨ uczeń wie na czym polega Mała zabawa biegowa

¨   potrafi określić swoje słabe i mocne strony

¨     potrafi kontrolować reakcje swojego organizmu na długotrwały wysiłek na podstawie analizy tętna

¨ plus za aktywność i świadome uczestnictwo

9     Skok w dal wybraną techniką

3

¨ doskonali umiejętność skoku w dal wybraną technika

¨stosuje zasady bezpiecznego lądowania

¨    potrafi uzasadnić utylitarność skoku w dal

¨  uzyskuje postęp skoczności

¨ plus za znajomość użyteczności skoku w dal

 

10  Skok wzwyż

 6

¨potrafi naśladować technikę nożycową skoku wzwyż

¨ potrafi wymierzyć rozbieg do skoku

¨  samodzielnie potrafi ocenić poprawność skoku i jego bezpieczeństwo

¨   pełni rolę organizatora, zawodnika, sędziego w klasowym konkursie skoku wzwyż

¨ plus za organizację konkursu skoków

 szkodliwość nadmiernego nasłonecznienia

11     Rzut oszczepem z rozbiegu

3

¨ zna zasady bezpieczeństwa podczas rzutów

¨     dba o prawidłową postawę ciała podczas ćwiczenia

¨  przeprowadzi rozgrzewkę LA z akcentem na obręcz barkową

¨ plus za ciekawą rozgrzewkę

 

 

 

12     Pchniecie kulą

3

¨ potrafi zaprezentować prawidłową technikę pchnięcia

¨ przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas rzutów

¨ wykona pchnięcie kulą na określoną odległość

¨zaproponuje zestaw ćwiczeń wzmacniających obręcz barkową

¨ ocena za technikę pchnięcia kulą

13     Organizujemy zawody la

3

uczeń wie jak należy posługiwać się przyrządami pomiarowymi

¨ z pomocą n-la potrafi zorganizować wewnątrzklasowe zawody LA

¨ potrafi zorganizować szkolne zawody LA

¨ zna rodzaje konkurencji LA

¨plus za organizacje i pomoc w organizacji